Foredrag: Kirkegården der blev væk

27. november 2019 : 17:00 - 18:00

Arkæologisk leder Esben Aarsleff præsenterer resultaterne fra udgravningen af tidlige kristne grave ved Nærum.

I år 2000 stødte kabelarbejdere på menneskeknogler på markerne syd for Nærum. En efterfølgende udgravning afdækkede 10 grave, som blev dateret til den tidlige del af middelalderen. Man formodede, at gravene var en del af en kirkegård, men der blev ikke foretaget yderligere undersøgelser.

Herefter henlå kirkegården i næsten 20 år, inden der i februar 2019 blev gravet søgerender nord for de fundne grave. I renderne fremkom mindst 100 grave, og der skønnes at være i alt 300-350 grave på denne del af arealet. C14-dateringer af to af gravene viser, at de hører til i første halvdel af 1000-årene. Det er således tale om meget tidlige kristne grave, hvor de gravlagte kan have begyndt livet som vikinger, men være blevet gravlagt som kristne.

I juni foretager Museum Nordsjælland forundersøgelser af resten af kirkegården, og i august-september gennemføres der udgravninger af de fundne grave.

Foredraget foregår i Caroline Mathildes rum og gratisbilletter kan bestilles på Hørsholm Biblioteks hjemmeside.

Foto: Fragment af dragtsmykke med dragemotiv, som er fundet nær kirkegården. Smykket måler 5 cm i højden.

27. november 2019
,