Hirschholm Festival 2023

3. september 2023 : 10:45 - 16:00

Besøg Hirschholm Festival søndag d. 3. september kl. 10.45 – 16 i Hørsholm Slotshave.

Hirschholm er navnet på det store, pragtfulde slot, der lå i Hørsholm Slotshave i 1700-tallet. Der bliver masser af ballade, indsigt og underholdning, når Hørsholm Egns Museum rykker ud i Hørsholm Slotshave og levendegør historien om de kongelige dramaer på Hirschholm Slot.

Følg med på Hirschholm Festival Facebook side for seneste nyt om program og arrangementer.

Koncert med Michala Petri akkompagneret af Lars Hannibal.

Historisk fortælling om Holberg og oplysningstiden ved museumsinspektør Kristoffer Schmidt.

Rudersdal Balletskole optræder.

Guidede rundvisninger

➤  Den dramatiske sommer på Hirschholm Slot 1771.
➤  Hørsholm Slotshave under jorden – arkæologiske udgravninger i Slotshaven.

Mød vores tre skuespillere

➤  Den skøre konge Christian den 7., som altid er parat til at sætte gang i løjerne.
➤ Kongens hofskriver Pomade-Schack, der altid er beredt på at støtte kongen.
➤ Vaskekone med ansvar for vask af de kongelige lagner og altid beredt på at slå en sluder af om, hvad hun har observeret.

André Andersen SOLO & Teaterkompagni underholder hele dagen. Skuespillerne afholder også historiefortælling for børn. Det går aldrig stille for sig når kongen, hofskriveren og vaskekonen slår sig løs og dykker ned i den spændende historie.

Sjove boder er åbne hele dagen

➤ Balletworkshop for aldersgruppen 3-6 år og 7-10 år
➤ Prøv ringridning i trillebør eller med kurvehest
➤ Klæd jer ud i 1700-talsgarderobe
➤ Tage en lektion i 1700-tallets danse- og etiketteskole
➤ Ram porcelænet i Christian 7.s smadrebod
➤ Mal våbenskjold
➤ Skriv med fjer og blæk
➤ Kom først i mål i sækkevæddeløb
➤ Gå i lære som arkæolog
➤ Historisk fægte kunst med Frederiksborg Historiske Fægteklub
➤ Spil kroket med familien

Mad & drikke, bøger & brochurer

➤ Champagne kan købes fra Hørsholms eksklusive, butik Champagne Universet.

➤ Kage sælges i pladsens kagebod, se udvalget i boden.

➤ Boller, sandwich, wraps, snacks, rosé og æblejuice sælges i museets to madboder

➤ Gratis gådejagt og brochurer om Museets mange kommende begivenheder, samt salg af spændende bøger og årskort til Museum Nordsjælland sker i Museumsbutikken i Slotshaven.

➤ Gratis entré til Hørsholm Egns Museum. Besøg særudstilling om tegneren Karoline Stjernfelts prisbelønnede tegneserie ‘I morgen bliver bedre’ om det berømte kærlighedsdrama, trekantsdramaet om Struensee, Caroline Mathilde og Christian 7.

Program tider

Med forbehold for ændringer.

11.00 – 11.45 Koncert med Michala Petri akkompagneret af Lars Hannibal.

11.45 Åbning af Hirschholm Festivalen og dens aktiviteter
Scenen
Besøg efterfølgende vores aktiviteter: smadreboden, mal dit eget våbenskjold, skriv med fjer og blæk, løs gådejagten, vind i sækkevæddeløb, prøv ringridning i trillebør, klæd dig ud som i 1700-tallet, lær datidens dansetrin, test dine arkæologiske evner, spil kroket, vask tøj på gammeldags maner og besøg Frederiksborg Historiske Fægteklubs stand.

12.00 – 12.30 Balletworkshop
Balletpavillonen til venstre for scenen
Rudersdal Balletskole for aldersgruppen 3-6 år.

12.30 – 12.50 Historiefortælling for børn
Ved smadreboden
Mød Christian den 7, Pomade-Schack og vaskekonen. Det er aldrig kedeligt når vores tre fantastiske skuespillere dykker ned i historien og fortæller i børnehøjde. Kom med og bliv klogere på slottets historie.

12.45 – 13.10 Balletworkshop
Balletpavillonen til venstre for scenen
Rudersdal Balletskole for aldersgruppen 7-10 år.

12.45 – 13.30 Guidede ture
➤ Den dramatiske sommer på Hirschholm Slot 1771. Ved afdelingsleder Ida Rosenstand Faurholdt. Mødested: Museets butik i Slotshaven.
➤ Hørsholm Slotshave under jorden – arkæologiske udgravninger i Slotshaven. Ved direktør Ole Lass Jensen. Mødested: P-pladsen bag Hørsholm Kirke.

13.15 – 13.35 Elever fra Rudersdal Balletskole optræder

13.35 – 13.55 Historiefortælling for børn
Ved smadreboden

14.15 – 15.00 Holberg og oplysningstiden
Scenen
Museumsinspektør Kristoffer Schmidt fortæller.

15.00 – 15.15 Champagne fortællinger
Champagneboden
Kira Milan, Direktør for Champagne Universet, fortæller historie om Hirschholm champagnen. Meld dig til fortælling i Champagneboden inden kl. 13.00.

15.15 – 16.00 Guidede ture

16.00 Festivalen slutter
– Vi ses til Hirschholm festival den 1. sep. 2024.

Find Hirschholm Festival

Find Hirschholm Festivalplads i Hørsholm Slotshave, Haveøen, 2970 Hørsholm.

Tag bus 150S fra Nørreport Station og stå af ved Hørsholm Hovedgade, gå over Ridebanen forbi Hørsholm Kirke og ad stien til haveøen i Hørsholm Slotshave.

Tag toget til Rungsted Kyst og gå de 30 min. fra stationen til Hørsholm Slotshave.

P-pladser findes i begrænset omfang langs Folehavevej og ved Kirkegårdsvej.

Om Hirschholm Festival

Hirschholm Festivalen er arrangeret af Museum Nordsjælland/Hørsholm Egns Museum. Arrangementet er støttet af Hørsholm Kommune og Nordea Fonden.

3. september 2023
, , ,