Foredrag: Vaccinen der ændrede verden

23. november 2023 : 15:15 - 16:15

Torsdag d. 23. november fortæller museumsinspektør Kristoffer Schmidt om de omstændigheder, der muliggjorde, at læge Edward Jenners koppevaccine kunne tage sin sejrsgang henover både Danmark og resten af verden.

Kopper var en af 1700-tallets mest frygtede epidemiske sygdomme med en tårnhøj børnedødelighed. En af de vigtigste medicinske opfindelser var derfor den engelske læge Edward Jenners kokoppevaccine fra 1798. Jenner havde opdaget, at man ved at blive indpodet med ufarlige kokopper, kunne vaccinere sig mod den dødelige variant. Vaccinen revolutionerede lægevidenskaben på globalt plan.

Nyheden om Jenners vaccine kom også hurtigt til Danmark, og allerede i 1801 fandt den første koppevaccination sted, da professor Frederik Christian Winsløw sammen med Hørsholms distriktskirurg Johan C. Holtzkamm gennemførte en vellykket indpodning. Samme år udkom det første særskilte danske skrift om kokoppevaccinen skrevet af Holtzkamms ven, skoleholder og kirkesanger Johan Petersen fra Hørsholm.

Foredrag afholdes i forbindelse med Bibliotekernes festival for historie og temaet ‘Historien vendt på hovedet‘.

Torsdag d. 23. november, kl. 15.15 – 16.15.

Gratis billetter skal bestilles på Hørsholm Biblioteks hjemmeside.

23. november 2023
, ,