Foredrag: Fra Mariadyrkelse til heksejagt

15. september 2016 : 15:00 - 16:00

Fra middelalderens mariadyrkelse til 1500 og 1600-tallets heksejagt

Museumsinspektør Susan Johnsen holder foredrag om mariadyrkelse og heksejagt.

Respekten og agtelsen for kvindekønnet er kraftigt på tilbagegang i tiden efter reformationen. Hekse og gravide uden for ægteskab anses for at være i pagt med djævlen og kvinderne mister i samme stund myndighed, arveret og erhvervsret.

Men hvornår begynder ændringerne at være synligt i hverdagen, og hvilke forklaringer har vi egentlig på at det gik så grueligt galt i tiden efter protestantismens indtog i Danmark?

Foredraget tager udgangspunkt i de forskelle i kvindesyn, der er synlige i Middelalderen og i 1600-1700-tallet, og diskuterer de mulige årsager til et ændret syn på kvinder.

Foredraget af ca. en times varighed finder sted kl. 15.00 i Kedelhuset i Hillerød. Efter foredraget er der mulighed for en forfriskning (en øl eller en vand) på museet i Frederiksgade, og en omvisning i særudstillingen; ”Freja og Evas døtre – Kvindesyn fra Oldtid til Nutid”

Foredragene er gratis. Entre på museet 25 kr. + øl/vand 10 kr.

Maria fritlagt

15. september 2016