Flora Danica-stel og taffelkultur

januar 16 : 19:00 - 20:00

Museum Nordsjælland inviterer publikum til en særlig aften i Elværket d. 16. januar, hvor et foredrag om det berømte Flora Danica stel er på bordet.

I anledning af særudstillingen Ad Libitum – måltidet gennem 8000 år, holdes en række foredrag, som på forskellig vis belyser mad og måltider gennem historien. I årets første foredrag vil historien om Flora Danica-stellet og periodens taffelkultur være i fokus, når museumsinspektør Jesper Munk Andersen fra Kongernes Samling folder historien om verdens bedst bevarede, kongelige taffelservice ud.

Jesper siger om foredraget:
’29. januar 1803 kunne Christian 7. for første gang sætte sig til bords med det fornemme Flora Danica-stel foran sig. Anledningen var den sindslidende konges 54-års fødselsdag, stedet var Amalienborg og retterne serveret på de prægtige steldele hørte desserten til – kulminationen på dagens storslåede gallataffel.

Med ibrugtagningen af Flora Danica-stellet fik det danske kongehus et pragtservice i en helt særlig liga for sig, dekoreret med den vilde danske flora. Med 51 forskellige stelformer og med oprindeligt 1.802 steldele var Flora Danica-stellet ved leveringen fra Den Kongelige Danske Porcelainsfabrik i 1802 tilpasset en taffelkultur, hvor fokus lå på raffinementet – ikke alene i pragtstellet men også i de retter og bagvedliggende råvarer, som Flora Danica-stellet skulle iscenesætte på det kongelige taffelbord.’

Historien omhandler ikke kun tafler og måltider, men også storpolitik og myter. Siden Flora Danica-stellet blev leveret til det danske kongehus, har historien om stellets oprindelige sigte været omgærdet med myter – for var stellet tiltænkt det kongelige danske taffelbord på Amalienborg, hvor det d. 29. januar 1803 første gang blev taget i brug, eller var det egentlig tiltænkt den russiske kejserinde Katarina den Store, som rygterne siden produktionen af stellet blev påbegyndt, har fortalt?

Museet åbner dørene kl. 18, så publikum kan opleve særudstillingen Ad Libitum – måltidet gennem 8000 år inden foredraget begynder kl. 19.

Dato: tirsdag d. 16. januar kl. 19.

Pris: Billetter koster 50 kr. inkl. entré til udstillingen, der kan opleves inden foredraget fra kl. 18. Billetter købes på Nationalparkbooking. Der er 20 biletter med 20% rabat for medlemmer af museumsforening og Biblioteksklubben i Hillerød – rabatkode: nomus.

Sted: Elværket, Frederiksgade 11, Hillerød.

januar 16
, , ,