Film og foredrag: En kongelig affære

25. oktober 2021 : 17:00 - 20:00

Se eller gense den danske klassiker ‘En kongelig affære’ fra 2012 instrueret af Nikolaj Arcel. Filmen skildrer trekantsdramaet mellem den tyske livlæge Johan Friedrich Struensee, Christian 7. og hans dronning Caroline Mathilde, som det nu forsvundne Hirschholm Slot dannede ramme om.

Efter filmen vil museumsinspektør Kristoffer Schmidt fra Museum Nordsjælland fortælle om forholdet mellem filmens dramatisering og de egentlige begivenheder.

Mandag d. 25. oktober, 17-20 i Lilletrommen, Hørsholm. Gratis billetter kan bestilles på Bibliotekets hjemmeside fra d. 30. august.

Bemærk du kan ikke købe billetter i døren på MobilePay. Billetter skal købes via Billetten.dk enten på din mobil eller hjemmesiden (se billetlink her på siden). Fysiske billetter til bibliotekets arrangementer kan købes i Trommens Foyerbar en halv time før første biografforestilling.

I samarbejde med Museum Nordsjælland afholder Hørsholm Bibliotek dette efterår tre forrygende arrangementer om oplysningstiden.

Dannelse, ytringsfrihed og menneskerettigheder er grundlaget for vores moderne demokratiske samfund. Også i 1700-tallet var det højaktuelle emner, da oplysningstidens tanker spredte sig i Europa og satte fornuften i centrum. I 1771 opholdt livlægen Johan Friedrich Struensee, den sindssyge Christian 7. og hans dronning Caroline Mathilde sig på det nu forsvundne Hirschholm Slot i Hørsholm. Struensee blev dronningens elsker og landets reelle hersker. Han ville ændre samfundet efter oplysningstidens ideer og udstedte et væld af forordninger og love fra Hørsholm.

Se program omtale af alle arrangementerne på Kulturhus Trommens hjemmeside.

Museum Nordsjælland ønsker i samarbejde med Hørsholm Kommune at skabe et nyt museum om oplysningstiden i Danmark i en af de historiske bygninger, hvor Jagt- og Skovbrugsmuseet lå. I den forbindelse inviterer Museum Nordsjælland og Hørsholm Bibliotek til en række arrangementer hen over efteråret med oplysningstiden i fokus.

Foto: Mads Mikkelsen og Alicia Vikander i ‘En kongelig affære’, Magnolia Pictures.

25. oktober 2021
, ,