Et rids af Fredensborgs bebyggelses- og ejendomshistorie

18. november 2015 : 19:30 - 20:30

Onsdag d. 18. november fortæller arkivleder og ph.d.  Hans Jørgen Winther Jensen om bebyggelse og ejendomsforhold i Fredensborg Kommune, hvor stednavne kan bruges til at fortælle den ældre historie. Med dem som vejledere kan vi datere den ældre bebyggelse, ligesom stednavnene kan give et fingerpeg om stedernes tidlige historie. Når vi kommer op i middelalderen giver kilderne desuden mulighed for at tegne et billede af ejendomsforholdene på et tidspunkt, hvor al jord i praksis ejedes af enten kongen, kirken eller adlen.
Ved reformationen 1536 konfiskerede kronen kirkens jord, og kom dermed i besiddelse af næsten 80% af jorden i Nordsjælland. I løbet af en kort årrække 1560-1577 erhvervede kronen desuden adelsgodset heroppe, så hele Nordsjælland fra da af var krongods.
Bønderne her var fæstebønder under kronen, og de fleste af dem boede i relativt små landsbyer. Sådan vedblev det at være indtil slutningen af 1700-tallet, hvor landboreformene ændrede på ejendomsforholdene og bebyggelseshistorien.

Nu er der mulighed for at høre historien om Fredensborg som en del af kongernes Nordsjælland, få et rids af Fredensborgs bebyggelses- og ejendomshistorie og et indblik oldtidens bondesamfund i Nordøstsjælland.
Over tre onsdag aftener i november 2015 afholder Museum Nordsjælland foredrag på Fredensborg Bibliotek kl. 19.30. Foredragene er gratis, og kræver ikke forhåndstilmelding.

18. november 2015
Begivenhed Kategori: