Byens ansigt – Hørsholm bymidte fra 1950’erne til 70’erne

20. februar 2017 : 16:00 - 17:00

Hørsholm bymidte

Fhv. museumsinspektør Lisbet Hein fortæller om udviklingen i de godt 20 år, hvor Hørsholms bymidte for alvor blev forvandlet. Foredraget er ledsaget af mange billeder, der viser hvordan Hørsholm By forvandledes i disse år.

Det første af tre lokalhistoriske foredrag som Museum Nordsjælland, i samarbejde med Hørsholm Bibliotek, afholder i vinteren og foråret 2017.

Midt 1950’erne havde området omkring Hørsholm Hovedgade endnu karakter af provinsby med sit eget præg i forhold til Usserød, Rungsted og Vallerød. Midt i byen lå den store Hørsholm Klædefabrik, og i nærheden fandt man jernstøberiet og flere andre produktionsvirksomheder, der både kunne høres og lugtes. I Hovedgaden lå de mange små butikker side om side, og cyklister, biler og busser sloges om pladsen på den smalle vejbane.

Da Hørsholm Klædefabrik lukkede i 1976, var industrien endegyldigt ude af bymidten, og handels- og servicefagene var rykket ind i stedet. Hovedgaden var blevet til gågade, og omfartsveje førte en stor del af biltrafikken udenom bymidten. Butikkerne var rykket sammen i centre, først og fremmest i det store nye Hørsholm Midtpunkt.

Sidst i 1970’erne var Hørsholm bymidte vokset sammen med boligkvartererne omkring, og var mere et moderne handelscentrum for hele kommunen end et selvstændigt bysamfund.

Hørsholm

Vejomlægning i Hørsholm (Usserød Kongevej) 1962.

Tilmelding

Arrangement er gratis, men billetter skal hentes på forhånd, enten på bibliotekets hjemmeside eller på biblioteket i den betjente åbningstid, mandag-fredag kl. 11-18 og lørdag kl. 10-14.

Lilletrommen, Hørsholm Bibliotek
Bibliotekstorvet 1