Arkæologi i Allerød – mød arkæologerne i efterårsferien

18. oktober 2016 : 13:00 - 15:00

Museum Nordsjælland har udgravet flere spændende bopladser omkring Allerød de senere år. Byudvikling og anden anlægsaktivitet har givet gode muligheder for at afdække fortidens bopladser og landsbyer omkring Allerød, Blovstrød og Lynge.

Tirsdag d. 18. oktober kl. 13-15 i foyeren på Allerød Bibliotek kan man se fund fra udgravningerne, røre ved nogle af dem, få en snak om fortiden og det at være arkæolog.

Der er ikke lagt op til et foredrag, men derimod en uformel snak med arkæologerne om udgravninger og fund fra oldtiden. Arrangementet er åbent for alle – både børnefamilier, bedsteforældre og andre der synes, at emnet er spændende!

Arkæologiske udgravninger

Udgravningerne spænder vidt fra de tidlige bondesamfund ved Møllemosegård, hvor der er undersøgt fundrige affaldslag og hustomter fra tiden omkring 3500 f. Kr., og frem til de tidlige faser af middelalder-landsbyen Blovstrød, hvor affaldsgruber ved Præstegården indeholdt mange fund fra tiden mellem 1200 og 1600 e. Kr.

Andre udgravninger har afdækket store gårde fra jernalderen og hele bopladsområder fra bronzealderen – måske har vi endda fundet bopladser, hvor Brudevæltelurernes ejermænd kan have boet.

arkæologisk udgravning Allerød

Stolper i hustomt markeret med hvide spande

18. oktober 2016
Begivenhed Kategori: