Åbent hus på udgravning ved Jonstrup Kirkegård

april 20 : 11:00 - 12:00

Tag med på rundvisning og hør om udgravningerne ved Jonstrup Kirkegård lørdag d. 20. april kl. 11.

Arkæolog Niels Jakob Frølich fra Museum Nordsjælland viser rundt på udgravningen og fortæller om tidligere udgravninger i området.

Museet udgraver arealet forud for anlæggelse af ny kirkegård. I forbindelse med undersøgelserne har arkæologerne fundet spor af bebyggelse fra middelalderen og jernalderen i form af hustomter, affaldslag og affaldsgruber.

I nærområdet har museet tidligere udgravet en stor landsby fra jernalderen, og tæt op af kirkegården blev der i 2008, udgravet en bebyggelse fra middelalderen/renæssancen på fire huse. Udgravningen på Jonstrup Kirkegård er med til at afdække Jonstrups forhistorie.

Lørdag d. 20. april kl. 11.

Rundvisningen starter ved skurvognen opstillet ved Jonstrupvangvej 90, 3500 Værløse.

Turen varer ca. 1-1,5 timer og er gratis.

Rundvisning er en del af årets fortidsmindeweekend.

Ornamenteret bæltespænde, som dukkede op ved museets undersøgelser. Spændet er dateret middelalderen.

april 20
, , , ,