Åbent hus på arkæologisk udgravning i Troldebakkerne

27. august 2020 : 15:00 - 19:00

Masser af arkæologiske fund i Troldebakkerne.

Museet afholder åbent hus på udgravningen torsdag d. 27. august kl. 15-19. Mødested: Ved skurvognen lige før Laugøvej 9, 3200 Helsinge.

Museum Nordsjælland arbejder lige nu på en mark nord for Helsinge, hvor den nye bydel Troldebakkerne skal anlægges. Området rummer masser af fund fra tidligere tider, som arkæologerne er ved at udgrave. Under muldlaget er der, indtil videre, dukket 25 huse op, som stammer fra bronzealder og ældre jernalder. Husene har gennem mange generationer været omdrejningspunkt for et lille samfund af bønder, som har boet på toppen af bakken med vid udsigt.

De bevarede spor efter livet på gårdene omfatter, ud over rester efter husene, også de gruber, hvor beboerne gravede efter ler til husenes lerklinede vægge og til fremstilling af lerkar. Selve husene lå ud til et udtørret vådområde, hvor datidens beboere har smidt deres affald fra husholdningen til stor glæde for arkæologerne.
– ‘Vi finder skår efter mange lerkar, hvilket er rigtig godt. De kan både datere affaldslagene og sige noget om datidens husholdning. Fastbrændte madrester på indersiden af karrene viser f.eks. hvilken mad man lavede’ udtaler Thomas Jørgensen, der er leder af udgravningen.

I vådområderne finder arkæologerne dog også redskaber fra andre perioder af oldtiden. Der er således fundet to mejsler fra bondestenalderen, nærmere bestemt tiden omkring 2500-2000 f.Kr. Mejslerne er blevet nedlagt som ofre til guderne, dengang vådområderne stadig var våde. Især den ene vakte stor begejstring, da den dukkede op. Mejslen måler over 30 cm og er et utroligt flot fund. Der er ikke tidligere udgravet en mejsel af denne størrelse i Nordsjælland, så den er speciel.

Oversigtsbillede over udgravningen med Helsinge i baggrunden.

Bondestenalder (3900-1700 f.Kr.)

Bondekulturen kom sydfra for ca. 6000 år siden. De ryddede skoven og opdyrkede landet over de første tusinde år. Megalitgrave i tusindtal blev anlagt og man forarbejde flinten til fine økser, som de fleste sikkert kender. I slutningen er perioden kunne man forme flinten i helt ekstrem grad, som dolken på 100 kr. sedlen er et fint eksempel på.

Bronzealder (1700-500 f.Kr)

Denne periode er kendetegnet ved bronzefund fra moser og vådbundsområder. Man ofrede store værdier til guderne, hvor solvognen på tusindkronesedlen hører til blandt de fineste. Bondekulturen var veludviklet og store dele af landet var opdyrket.

Jernalder (500 f.Kr.-775 e.Kr.)

Denne lange periode deles i en række underperioder, hvoraf kun den ældre del, fra 500 f.Kr. til ca. 160 e.Kr., er fundet i Helsinge nord. I jernalderen begyndte man at forarbejde jern til redskaber, som var mere effektive end redskaber af flint og bronze.

Fund af flint-mejsel på over 30 cm.

27. august 2020
, ,