Nordsjællands bronzealder – storhed og fald?

14. april 2016 : 15:00 - 16:00

I vinteren og foråret 2016 afholder Museum Nordsjælland i samarbejde med Hørsholm Bibliotek fem lokalhistoriske foredrag i Kulturhuset Trommen. Foredragene holdes i Lilletrommen og varer hver en lille times tid. Der er gratis adgang, og der kræves ikke forhåndstilmelding.

Torsdag d. 14. april 2016 kl. 15

Museumsinspektør Jakob Schlein Andersen

Nordsjællands bronzealder – storhed og fald?
Storslåede gravgaver fra egnens store bronzealderhøje og mosernes offerfund af smukke bronzer er en vigtig del af historien om Nordsjælland og områdets betydning i bronzealderen. Men hvorfor stoppede de rige høvdinges højbyggerier midt i bronzealderen, og hvad skete der med det samfund, som de havde opbygget? Blev Nordsjælland et område af marginal betydning mod bronzealderens slutning?

Foto_4

Denne ornamenterede solskive af guldblik er et af mange vigtige bronzealderfund fra egnens gravhøje.

14. april 2016

Kulturhuset Trommen, Hørsholm bibliotek