Hirschholm Festival 2024

september 1 : 11:00 - 16:00

Besøg Hirschholm Festival søndag d. 1. september kl. 11 – 16 i Hørsholm Slotshave.

Der er masser af ballade, indsigt og underholdning, når Hørsholm Egns Museum – en del af Museum Nordsjælland rykker ud i Hørsholm Slotshave og levendegør historien om de kongelige dramaer på Hirschholm Slot.

Følg med på Hirschholm Festival Facebook side for seneste nyt om program og arrangementer.

Oplevelser

➤ Koncert med Michala Petri og Lars Hannibal.
➤ ‘Talk – Et slot i evig forandring’ ved Kristoffer Schmidt og Jesper Munk Andersen fra Kongernes Samling.
Rudersdal Balletskole optræder.
➤ Historisk fægte kunst med Frederiksborg Historiske Fægteklub.

Guidede rundvisninger

➤  Den dramatiske sommer på Hirschholm Slot 1771.
➤  Hørsholm Slotshave under jorden – arkæologiske udgravninger i Slotshaven.

Familie aktiviteter

➤ Balletworkshop for aldersgruppen 3-6 år og 7-10 år

➤ Klæd jer ud i 1700-talsgarderobe
➤ Lav din egen krone
➤ Besøg frisørsalonen med elever fra FGU Nordsjællands Frisør- og kosmetik-linje.
➤ Tag en lektion i 1700-tallets danse- og etiketteskole med Baronessen af Hirschholm

➤ Gå i lære som arkæolog

➤ Prøv ringridning i trillebør eller med kurvehest
➤ Spil kroket med familien
➤ Kom først i mål i sækkevæddeløb
➤ Vask tøj på gammeldags manér

Mød vores tre skuespillere

➤ Den skøre konge Christian den 7., som altid er parat til at sætte gang i løjerne.
➤ Kongens hofskriver Pomade-Schack, der altid er beredt på at støtte kongen.
➤ Vaskekone med ansvar for vask af de kongelige lagner og altid beredt på at slå en sluder af om, hvad hun har observeret.

André Andersen SOLO & Teaterkompagni underholder hele dagen. Skuespillerne afholder også historiefortælling for børn. Det går aldrig stille for sig når kongen, hofskriveren og vaskekonen slår sig løs og dykker ned i den spændende historie.

Med forbehold for ændringer.

11.00 – 11.05 Borgmester Morten Slotved åbner festivalen

11.05 – 11.45 Koncert med Michala Petri akkompagneret af Lars Hannibal

11.45 – 16:00 Leg med i Hirschholm Festivals sjove familie aktiviteter
Dyst i sækkevæddeløb og kroket, prøv ringridning, lav din egen krone, klæd dig ud som i 1700-tallet, besøg frisørsalonen, lær datidens dansetrin, test dine arkæologiske evner, vask tøj på gammeldags manér eller udfordre hinanden til duel med Frederiksborg Historiske Fægteklub.

12.00 – 12.30 Balletworkshop med Rudersdal Balletskole for 3-6-årige

12.00 – 12.45 Guidede ture
➤ Den dramatiske sommer på Hirschholm Slot 1771 ved ph.d. og historiker Ida Rosenstand Faurholdt.
➤ Hørsholm Slotshave under jorden – arkæologiske udgravninger i Slotshaven ved arkæolog Louise Lund Johansen.

12.45 – 13.10 Balletworkshop med Rudersdal Balletskole for 7-10-årige

13.15 – 13.35 Elever fra Rudersdal Balletskole optræder

13.15 – 14.00 Guidede ture

14.00 – 14:20 Historiefortælling for børn
Christian den 7., Pomade-Schack og vaskekonen fortæller fantastiske historier i børnehøjde.

14.30 – 15.15 ‘Talk – Et slot i evig forandring’ ved Kristoffer Schmidt og Jesper Munk Andersen fra Kongernes Samling
Scenen
Oplevede kongeparret, Kong Christian 6. og Dronning Sophie Magdalene, nogensinde slottet uden stillads? Hør om Hirschholms hektiske bygningshistorie og hvorfor ombygninger og kongelig smag forandrede kongeparrets pragtslot.

16.00 Festivalen slutter
– vi ses til Hirschholm Festival søndag 7. sep. 2025.

Gratis entré til festival. Der sælges mad- og drikkevarer på festivalpladsen. Der er toiletforhold på festivalpladsen. Gangbesværede bør tage forbehold for ujævnt terræn.

Gratis entré til Hørsholm Egns Museum. Besøg udstilling om ‘PH – Uromager i Usserød’.

Find Hirschholm Festival

Find Hirschholm Festivalplads i Hørsholm Slotshave, Haveøen, 2970 Hørsholm.

➤ Bus 150S og 500 S. Stå af ved Hørsholm Hovedgade, gå over Ridebanen forbi Hørsholm Kirke og ad stien til haveøen i Hørsholm Slotshave.

➤ Tag toget til Rungsted Kyst og gå de 30 min. fra stationen til Hørsholm Slotshave.

Tag cyklen –  undgå besvær med parkering.

P-pladser findes i begrænset omfang langs Folehavevej og ved Kirkegårdsvej.

Om Hirschholm Festival

Hirschholm Festivalen er arrangeret af Museum Nordsjælland/Hørsholm Egns Museum. Arrangementet er støttet af Hørsholm Kommune.

september 1
, , ,