Vandretur: Søborg – den forsvundne by og et landskab i forandring

august 25 : 14:00 - 16:00

100 kr.

Tag med arkæolog og historiker på vandretur søndag d. 25. august, kl. 14.

Fra 2024 skal Søborg sø genskabes og dermed bliver et nyt kulturlandskab skabt. På denne tur skal vi høre om søen og dens historie fra fjord til sumpet sø og om den storstilede landvindingsproces fra 1700-tallet og frem, hvor man prøvede at skabe frugtbart agerland på søbunden. Vi skal også høre om den forsvundne købstad, om borgen og kirken, og om planerne for genetablering af Søborg Sø.

Turledere: museumsinspektør, arkæolog Kjartan Langsted og museumsinspektør, historiker Jon Voss.

Mødested: Søborg kirke ved P-pladsen.
Dato: Søndag d. 25. august, kl. 14.
Længde og varighed: 4 km, ca. 2 timer
Pris: 100 kr. Betales på dagen med Mobilepay eller kontant (lige penge).

Tilmelding ikke nødvendig.

Vandringer igennem Nordsjællands historie

Det nordsjællandske landskab indeholder et væld af spændende historier, som vi gerne vil fortælle. De handler om, hvem vi var og er, og hvordan vi op gennem tiden er blevet påvirket af vores natur og selv har påvirket den, så nutidens kulturlandskaber rummer et væld af spor fra menneskenes aktiviteter gennem tusinder af år.

I løbet af 2024 arrangerer Museum Nordsjælland ture i forskellige egne af museets ansvarsområde, til tider med forplejning eller i samarbejde med lokale traktører, så turene kan sluttes af med kaffe og kage eller lignende.

Turene afholdes på søndage, og er fra 3 til 10 km, med varierende sværhedsgrad.

august 25
100 kr.