Byvandringer i Gilleleje: Fiskere, sørøvere og anden verdenskrig

juli 4 : 11:00 - august 16 : 12:00

80 kr.

Tag med på en guidet byvandring og hør om Gillelejes spændende historie. En byvandring om fiskere, sørøvere, Oktober 43 og meget mere.

Torsdag og fredag kl. 11, d. 4. juli – d. 16. august.

Fiske- og turistbyen på Nordkysten af Sjælland er bygget på sand og sild. Fiskerlejet en rig historie som også omfatter sørøveri og skibsforlis.

Kyndige guider fortæller, når der i juli og august hver torsdag og fredag er byture i Den gamle Bydel. Turene varer en times tid og er ca. en kilometer. Der sluttes af i Skibshallerne, museet om livet på Nordkysten.

Det kan du høre om på byvandringen

➤ Storbyen Gyldeleye på forkant med den Lutherske reformation
➤ Redningen af de danske jøder i 1943
➤ Danmarks første protestantiske kirke
➤ Sløje tider og forfald
➤ Hvad levede de af på sandet ved havet
➤ Gillelejes sørøvere
➤ Da ‘Kjø’venhavnerne’ kom til Nordkysten

Dato og tidspunkt

Torsdag og fredag kl. 11. Fra d. 4. juli – d. 16. august.

Priser og betaling

Pris: Voksen kr. 80. Børn under 18 år gratis. Entré til Skibshallerne er inkluderet i prisen.
Kontant betaling på dagen eller mobilepay.

Her mødes vi

Turene indledes ved det store anker på Havnevej i Gilleleje – og slutter med en rundvisning i Skibshallerne. Se hvordan man boede, arbejdede, gik i skole og holdt fri i det gamle Gilleleje.
Gå rundt i de små stuer i Det Gamle Fiskerhus. Oplev fiskernes arbejde i Skibshallerne. Kom med i skole anno 1920 og tag på ferie i 1950’erne og 1960’erne. I udstillingen om oktober 1943 kan du se fiskerjolle, der blev benyttet i forbindelse med jødernes flugt fra Villingebæk til Sverige.

Turen arrangeres af Gilleleje og Omegns Museumsforening i samarbejde med Museum Nordsjælland.

Start:
juli 4 : 11:00