Forårstur med arkæologerne: Mosens ofre – Gadevang Mose

30. maj 2021 : 14:00 - 15:30

Tag med arkæolog Pernille Pantmann til Gadevang Mose og hør om ofringerne i mosen. Få, der tager ud til den lille idylliske Gadevang mose, tænker vel over, at der her blev ofret et menneske for mere end 2000 år siden. Hvordan ved vi, at det er et offer, hvorfor ofrede man mennesker? Og hvad kan vi bruge den slags overvejelser til? Hvem var de ofrede? Disse, og mange flere spørgsmål, kan man få svarene på, ved at tage med på tur til Gadevang Mose.

Turen er for alle, men det kræver dog, at man er habilt gående. Da det foregår udendørs, må påklædning og fodtøj afstemmes efter vejret.

Tid og sted: Søndag d. 30. maj kl. 14. Vi mødes på p-pladsen ved Gadevang Idrætsforening.

Pris og tilmelding:  50 kr. pr. person – gratis under 18 år. Tilmelding sker på billet.dk.

Udstilling: ‘Døre til en anden virkelighed – tro og overtro i fortiden’

Museum Nordsjælland byder velkommen både indendørs og udendørs med en ny arkæologisk udstilling ‘Døre til en anden virkelighed – tro og overtro i fortiden’ og med en række forårsture ud i landskabet.

Hvor udstillingen præsenterer genstande og temaer, der har relation til den fortidige religiøse forestillingsverden, er forårsturene i højere grad knyttet til de originale steder i landskabet, hvor disse fortidige trosforestillinger er foregået. Det er forbundet med en særlig stemning og oplevelse at komme ud i landskabet og ved selvsyn tage fortidens spor i øjesyn og opleve historiens vingesus.

Turene går til specifikke steder rundt om i Nordsjælland, hvor man endnu kan se og opleve elementer, som på den ene eller anden måde kan knyttes til udstillingens temaer. Turene kan opleves selvstændigt, som en kærkommen lejlighed til at besøge steder i naturen, hvor man måske ikke selv tager forbi til hverdag, eller som et supplement til et besøg i udstillingen.

Foto: Phillip Nørgaard

30. maj 2021