Nordkystens Kunsttriennale 2019 – Lyd installationer på Nakkehoved Vestre og Østre Fyr

19. juni 2019 : 11:00 - 19. september 2019 : 16:00

Kr. 40

Nakkehoved Vestre Fyr – Fyrvejen 25a, 3250 Gilleleje

amiina, Bølgelængde, 2019 – Lyd, 20 min.

Den mekanisme, der styrer fyrlinsen i lanternen på toppen af fyrtårnet, har en tone. Den gentages igen og igen med samme frekvens i takt med, at fyrlinsen drejer rundt. Der er også en rytme iboende det tidligere radiofyrs morsekode. Morsekoden bestod af en tonefrekvens, en sendefrekvens, en rækkevidde og indlagte pauser. Alt med en samlet sendetid for hele sekvensen som kunne gentages i bestemte tidsintervaller.

Det er Nakkehoved Vestre Fyrs mekaniske tone og rytmerne indlagt i morsekoden, der er udgangspunktet for det multi-instrumentale ensemble amiinas lydværk i Nakkehoveds vestre fyrtårn. På hver etage op igennem fyret installeres specifikke sæt af lyde, og på udvalgte steder høres et ekko fra ensemblets tidligere live-performance fra åbningsdagen.

Ensemplet amiina bor og arbejder i Reykjavik, Island

Nakkehoved Østre Fyr – Fyrvejen 27, 3250 Gilleleje

Velkommen hjem, Odysseus, 2019 – Adda Djørup

Lydinstallation, 11:18 min. (Hvis fyret er lukket, ret henvendelse i Nakkehoved Vestre Fyr)

Måden, hvorpå vi beskriver mennesket og afmærker landskabet, har afgørende betydning for vores livs- og verdensoplevelse. Myten kan læses som en beskrivelse af den menneskelige psyke, og fyrtårnet er en vejviser i den fysiske verden.

Adda Djørups lyriske lydværk tager dels udgangspunkt i det konkrete fyrtårn, Nakkehoved Østre Fyr, dels i Odysseens Tolvte sang, hvor Odysseus’ farefulde rejse fører ham forbi sirenerne og gennem det smalle farvand mellem Schylla og Charybdis; monsteret og malstrømmen. Lydværket er bygget op omkring gentagelser og afspilles i et loop – en cyklisk form, der spejler sig i fyrets arkitektur.

Adda Djørup er født i Fredensborg, Danmark, 1972, Bor og arbejder i København, Danmark

Indtaling: Michael Becker (hypnoterapeut), Adda Djørup (forfatter) og Sissel Helms. Tilrettelæggelse: Peter Helms (komponist og tonemester), Adda Djørup (forfatter). Teknik: Peter Helms (komponist og tonemester)

Liste med udstillere og adresser på alle udstillingsstederne kan hentes her

Nordkystens Kunsttriennale 2019 er en kunstnerisk oplevelsesrejse gennem tider og steder, hvor alle med lommeguiden i hånden kan tage cyklen, bilen eller snøre vandreskoene og gå på opdagelse i 19 kunstværker i landskabet og indenfor Gribskovs kulturinstitutioners unikke rammer.

Kunsttriennalen tager afsæt i den nyåbnede Nationalpark Kongernes Nordsjælland ved at forholde sig til temaet Arv. Ikke blot den fysiske, men også den immaterielle arv, kulturarven, der er indlejret overalt i landskabet fra tidernes morgen.

Oplevelserne ligger som perler på en snor på den 38 km lange rute fra Gilleleje til rundkørslen ud ad Gilleleje på Bonderupvej, til Museum Nordsjælland på Nakkehoved Østre og Vestre Fyr, Munkeruphus, Tegners Museum & Statuepark, Esrum Kloster & Møllegård, Græsted Torv og Søborg Slotsruin.

Foto: Michael Bering. Se mere på facebook.com/AirBorndk-1139719539507239 og instagram.com/airborn.dk

Start:
19. juni 2019 : 11:00