Vandretur: Historien rundt om Esrum

september 22 : 12:30 - 14:30

100 kr.

Tag med historiker og arkæolog på vandretur søndag d. 22. september, kl. 12.30.

Esrum kloster var et af de største klostre i Danmark i middelalderen, dets jorder spredte sig vidt rundt om klostret. Efter reformationen i 1536 overgik bygningerne og jorden til kronen og fik en central betydning i Nordsjælland. På denne tur skal vi rundt og se på de kulturhistoriske levn nær Esrum kloster, fra kloster-tiden til i dag. Vi fortæller om vejene, skoven, kanalen til brændetransport, møllerne og meget andet.

Turledere: museumsinspektør, arkæolog Kjartan Langsted og museumsinspektør, historiker Jon Voss.

Turen foregår i samarbejdet med Esrum Kloster & Møllegård.

Efter turen kan der købes kaffe og kage på Møllecaféen

Mødested: Møllegården, Esrum.
Dato: søndag d. 22. september, kl. 12.30.
Længde og varighed: 6 km, ca. 2 timer.
Pris: 100 kr. – betales på dagen med Mobilepay eller kontant (lige penge).

Tilmelding ikke nødvendig.

Vandringer igennem Nordsjællands historie

Det nordsjællandske landskab indeholder et væld af spændende historier, som vi gerne vil fortælle. De handler om, hvem vi var og er, og hvordan vi op gennem tiden er blevet påvirket af vores natur og selv har påvirket den, så nutidens kulturlandskaber rummer et væld af spor fra menneskenes aktiviteter gennem tusinder af år.

I løbet af 2024 arrangerer Museum Nordsjælland ture i forskellige egne af museets ansvarsområde, til tider med forplejning eller i samarbejde med lokale traktører, så turene kan sluttes af med kaffe og kage eller lignende.

Turene afholdes på søndage, og er fra 3 til 10 km, med varierende sværhedsgrad.

september 22
100 kr.