Åben udgravning på Flyvestation Værløse

28. juni 2016 : 19:00 - 21:00

arkæologisk udgravning flyveplads værløse

Rundvisning på udgravning af jernalderboplads

Netop nu er der fuld gang i udgravningen af en stor jernalderboplads i Sydlejren på den tidligere Flyvestation Værløse.

Tirsdag d. 28. juni kl. 19 holder arkæologerne åbent hus på udgravningen. Kom og se spor efter 1700 år gamle huse og rester af lerkar, som jernalderens bønder brugte i husholdningen.

Kørselsvejledning

Adgang til Flyvestationen ved Bringevej i Måløv. Kør ind gennem porten og op til T-krydset og følg de opstillede skilte frem til udgravningen.

Beboelseshuse og grubehus fra jernalderen

Bopladsen blev fundet i efteråret 2015, hvor museets forundersøgelser afslørede spor efter jernalderhuse fra tiden omkring 300 e.Kr. Oldtidsbopladsen ligger med smuk udsigt over Måløv og Værebro. Det er aktuelle planer om at opføre boliger, der er årsagen til de arkæologiske udgravninger. Undersøgelserne viser, at der i jernalderen har ligget op til 10 gårde på stedet. Der er også fundet ildsteder og affald, for eksempel dele af lerkar, der viser glimt af det daglige liv på bopladsen. Ud over de store beboelseshuse har der været en lille arbejdshytte på bopladsen, et såkaldt grubehus. Stumper af vævevægte udgravet i grubehuset viser, at det blev benyttet til fremstilling af tekstiler, som var en værdifuld vare i jernalderen.

Jernalderbopladsen knytter sig til en række af vigtige fund, der tidligere er udgravet i nærområdet. Fund, som til sammen viser, at landskabet omkring Flyvestation Værløse var særdeles værdsat i store dele af forhistorien. De tidligere fund tæller blandt andet rigt udstyrede grave fra jernalderen, hvor gravgaverne omfatter prestigegenstande som drikkeglas og bronzekar importeret fra Romerriget.

28. juni 2016
Begivenhed Kategori: