Salpetermosen – et særligt kig til jernalderen

26. januar 2017 : 15:30 - 16:30

Udgravningerne ved Salpetermosen set fra luften.

Museum Nordsjælland har i flere år foretaget omfattende udgravninger i Salpetermosen syd for Hillerød, hvor det nye supersygehus skal bygges. Det er især jernalderfundene fra mosen, der har bidraget med helt nye perspektiver.

De mange og meget fine fund fra Salpetermosen skyldes både mosens gode bevaringsforhold, og at genstandene stammer fra personer, der var højt placeret på den sociale rangstige.

Udgravningerne har også givet et sjældent indblik i periodens kultiske handlinger, der var stærkt integreret i dagligdagen. Foredraget præsenterer således fund og resultater, der bringer udforskningen af Nordsjællands jernalder et langt skridt fremad.

Gratis – men husk billet!

Arrangement er gratis, men billetter skal hentes på forhånd, enten på bibliotekets hjemmeside eller på biblioteket i den betjente åbningstid, mandag-fredag kl. 11-18 og lørdag kl. 10-14.

26. januar 2017
Begivenhed Kategori: