Særudstilling i Kulturhavn Gilleleje: Find fundet fra Gilleleje

1. februar 2023 : 10:00 - 21:00

Særudstilling i Kulturhavn Gilleleje

Kender du ‘find Holger’ -bøgerne? Eller andre bøger, hvor formålet er at fordybe sig og lede efter den helt rigtige ting, som er gemt på hver side? Nu kan du prøve kræfter med disciplinen, når Museum Nordsjællands nye særudstilling i Kulturhavn Gilleleje åbner i februar – ikke med tegninger eller bøger, men med oldsager, hvor du kan fordybe dig og gætte, hvilke genstande der er fra Gilleleje.

Særudstilling på biblioteket i Kulturhavn Gilleleje fra februar til april.

Flot forarbejdet spydspids fra bondestenalderen.

I særudstillingen er der en række fund, som alle er fra arkæologiske udgravninger i og omkring Gilleleje, og derfor udgør en del af Gillelejes lokalhistorie. Lokalhistorie og lokalsamfundet er ofte to ting, som går hånd i hånd. Tilknytning og fællesskab er nogle af kriterierne i et lokalsamfund, og ofte kan der også knyttes historiske begivenheder, bygninger eller personer til forståelsen af netop den by eller lokalområde, man bor i.

Men hvordan ser det ud fra et arkæologisk perspektiv? Opfattelsen af adskilte, mindre lokalsamfund er i høj grad noget, man tillægger ældre tider, som fx i oldtiden, hvor man boede i mindre, spredte samfund. De arkæologiske fund i særudstillingen viser imidlertid, at selvom man tidligere har boet i mindre lokalsamfund, så har fællesskabets grænser været meget større, da mange af de håndværksmæssige erfaringer og kompetencer bliver videreført fra sted til sted – og nogle gange også gennem tid.

Særudstillingen sætter fokus på den ensartethed, der er i fundene fra oldtiden og middelalderen. Hvad enten man taler om pilespidser, økser, kar til madlavning eller perler, kan det være ganske svært at finde netop de fund, der kendetegner den lokale historie.

De udvalgte fund i udstillingen spænder bredt, både i type og datering. De ældste fund er fra den tidligste del af bondestenalderen og de yngste er fra middelalderen. Fundene er inddelt i kategorier, og i hver kategori gemmer sig ét fund fra Gilleleje. Det kræver måske fordybelse eller et heldigt gæt, men det kan være, at dit kendskab til Gilleleje er så godt, at du kan gennemskue, hvilke fund der stammer fra Gilleleje, og hvilke der stammer fra andre dele af Nordsjælland.

1. februar 2023
, , , ,