Parforce-vandretur: De landskabsarkitektoniske bedrifter & parforcejagten

1. oktober 2023 : 15:30 - 17:30

60 kr.

UNESCO verdensarv Parforcejagtlandskabet byder velkommen til en historisk vandring i Gribskov v. museumsinspektør Jon Voss fra Museum Nordsjælland.

I anledning af UNESCO-UIA World Capital of Architecture 2023 fejrer vi, at København er udnævnt som Arkitekturhovedstad 2023 med fire tema-vandreture.

Hør om parforcejagten og det omfattende jagtlandskab. Parforcejagtlandskabet i Gribskov var den nordligste del af et stort sammenhængende jagtlandskab, der strakte sig sydover til og med Store Dyrehave. Etableringen af Parforcejagtlandskabet i Gribskov i 1690’erne var noget af en landskabsarkitektonisk og teknisk bedrift, da området er meget kuperet og har utallige vådområder. Vejsystemet blev anlagt efter en stringent, symmetrisk skabelon med jagtveje, der strålede ud fra vejstjerner, og lige forbindelsesveje mellem jagtvejene, så jægerne havde størst muligt overblik over området, når de til hest og med hundekobler efterstræbte kronvildtet.

Mødested: Den store P-plads ved Fr. d. 4. Allé, Nødebovej (ca. 1 km nord for Skovskolen), Gribskov. Find den på kortet – pdf til download.
Dato: Søndag d. 1. oktober, kl. 15.30.
Varighed: ca. to timer.
Pris: 60 kr. Børn og unge under 18 år er gratis. Billet købes på NationalparkBooking.

Oversigt over alle vores vandreture i Nordsjælland.

Parforce-vandreture: Dramatisk arkitektur eller vild natur?

I anledning af UNESCO Architecture Year fejrer vi, at København i hele 2023 er udnævnt som UNESCO Arkitekturhovedstad. Det gør vi med fotoudstillingen: ‘Dramatisk arkitektur eller vild natur? Et kongeligt jagtlandskab i verdensklasse’ der kommer til at stå på Kgs. Nytorv hele juli 2023.

Her sætter vi fokus på den røde tråd mellem den forførende barokarkitektur og den dramatiske jagthistorie. Vi spørger, om der skal herske orden eller kaos? Om designet skal være stringent eller utæmmet? For i barokken satte kongens have- og landskabsarkitekter stor ære i at skabe streng orden og symmetri for at vise kongens magt over mennesker og natur. Således var det storslåede kongelige jagtlandskab et udtryk for store arkitektoniske visioner, et internationalt udsyn og symbolsk kongemagt.

I den anledning inviteres du med på fire tema-vandreture i det kongelige jagtlandskab, hvor I bl.a. kan få indsigt i Parforcejagtlandskabets arkitektoniske storhed og betydning for Danmarkshistorien.

1. oktober 2023
60 kr.