Oldtidens bønder – i medgang og modgang

11. november 2015 : 19:30 - 20:30

Onsdag d. 11. november fortæller arkæolog Ole Lass Jensen om oldtidens bondesamfund i Nordøstsjælland. De senere års arkæologiske udgravninger har føjet meget nyt til vores viden om livet dengang, både når det gælder dagligdagen på gårdene og de store linjer i bebyggelsens udvikling. I århundrederne omkring Kristi fødsel gennemlevede bondesamfundet dramatiske forandringer. I bronzealderen og starten af jernalderen blev der anlagt talrige gårde på bakkerne inde i landet, men omkring Kristi fødsel forsvandt de fleste som ved et trylleslag. Nogle af dem blev afløst af meget store gårde, hvoraf nogle bl.a. er udgravet i Fredensborg Kommune.

Nu er der mulighed for at høre historien om Fredensborg som en del af kongernes Nordsjælland, få et rids af Fredensborgs bebyggelses- og ejendomshistorie og et indblik oldtidens bondesamfund i Nordøstsjælland.
Over tre onsdag aftener i november 2015 afholder Museum Nordsjælland foredrag på Fredensborg Bibliotek kl. 19.30. Foredragene er gratis, og kræver ikke forhåndstilmelding.

11. november 2015
Begivenhed Kategori: