Nyt fra arkæologien i Nordsjælland – brændte mennesker, ofringer og et dugfrisk sværd fra bronzealderen.

26. juni 2017 : 19:00 - 20:00

Kom og hør om de seneste udgravninger og se de nyeste fund.
Mandag d. 26. juni kl. 19-20 i Elværket. Arrangementet er gratis og alle er velkomne.

Foråret har været nådigt ved arkæologerne, som har været i felten over hele Nordsjælland. Men hvad finder de egentlig? Og hvad sker der lige nu, i juni måned? Museumsinspektør Esben Aarsleff holder foredrag om de nyeste fund og udgravninger i Elværket i Hillerød.

Et lille uddrag af de forskellige udgravninger viser hvor meget, der er sket i foråret og den tidlige sommer:

På Halsnæs er der undersøgt dele af en 5000 år gammel boplads indenfor et smalt ledningstrace. Bopladsen rummede en masse fund, heriblandt fint udsmykket keramik og rester af flintøkser, fra bondestenalderen. Samme ledningstrace berørte desuden en velbevaret hustomt fra tiden omkring 2-400 e. Kr., hvilket svarer til midten af jernalderen.

Ved Hillerød er der fundet brandgrave i søgerenderne på flere forskellige arealer. Brandgravene viser sig som mørke pletter i jorden med en masse brændte knogler. Sammen med knoglerne ligger der rester af urner, som har været beholdere for de afdøde.

Ved Fredensborg er der udgravet et bopladsområde med huse og gruber fra tiden omkring 3-400 e. Kr. I det nærliggende moseområde havde datidens beboere gravet efter tørv i mindre målestok. Efter endt tørvegravning havde man genbrugt hullerne til offerhandlinger. Blandt de ofrede fund var lyse sten og trægenstande. Især sidstnævnte er spændende, da vi hermed får et indblik i en fundtype, som vi ikke er forvænt med på de almindeligvis tørre bopladser. Her er træ stort set aldrig bevaret.

I den nordlige ende af Helsinge og ved Skibstrup (nær Helsingør) er fundet store arealer med bopladsspor fra tiden omkring 1100 f. Kr. til 2-300 e. Kr. Begge steder er der tale om huse, jordovne og masser af gruber med keramik. Ved Helsinge lå der desuden flere teglovne fra slutningen af 1700-tallet.

Ved Vassingerød, nær Allerød, er der fundet spor efter bopladser fra tiden mellem 500 f. Kr. og år 0, hvilket er den første fase af jernalderen. Blandt fundene er især en stor slagge interessant, da den vidner om den tidligste jernforarbejdning, hvor man udvinder jern fra myremalm.

Og som prikken over i’et er der (i midten af juni) fundet det meste af et sværd fra bronzealderen. Fundet er gjort med detektor og den bedste chance for at se det, bliver denne aften, inden det sendes til Nationalmuseet.

26. juni 2017
Begivenhed Kategori: