Fortidsmindedagen Tisvilde Hegn: Mountainbike tur

28. april 2019 : 10:00 - 13:00

Kr. 50

Kom med på mountainbike tur med indlagte fortidsminder.  I anledningen af fortidsmindedagen d. 28. april arrangerer Tisvilde Hegn Sporlaug og Museum Nordsjælland en spændende tur rundt i Tisvilde hegn.

Motion og fortidsminder

Turen følger Sporlaugets anlagte rute og på udvalgte fortidsminder vil der være posteret arkæologer, som fortæller om stederne.

Hør historien om Asserbo Slotsruin, som blev anlagt i slutningen af 1100-tallet, forladt i 1600 eller 1700-tallet for endeligt at blive udgravet af Frederik 7. i 1849 og de følgende år.
Ikke langt derfra ligger den tilsandede landsby Torup, som var en større landsby i middelalderen, men som måtte give op overfor sandflugten i 1500-tallet. Enkelte gårde er udgravet, men meget ligger endnu gemt under tykke sandlag midt i skoven.
Desuden kan man blive klogere på både stenalderens storstensgrave og bronzealderens imponerende gravhøje, som der findes i stort antal i Tisvilde Hegn. Begge dele vidner om for længst forsvundne tider, hvor arbejdskraft ikke var en mangelvare, og hvor de gravlagte blev æret med enorme anlægsarbejder.
Som rosinen i pølseenden vil der blive fortalt om retterstedet på Frederikshøj, som oprindeligt lå med en vid udsigt mellem Tibirke og Ramløse, så alle kunne blive afskrækket fra at begå ulovligheder.

Husk tilmelding nødvendig på lsj@museumns.dk. Pris 50 kr. som indbetales på mobile pay: 186672.

Turen foregår i flere hold af 10 personer – og vi har kun plads til 40 deltagere.

Mødetid: kl. 10.00 ved Asserbo Slotsruin. Varighed maks. tre timer.

Cykelhjelm og mountainbike cykel er obligatoriske!

28. april 2019
Kr. 50