Dansk Mølledag på Pibe Mølle

18. juni 2023 : 10:00 - 16:00

Søndag d. 18. juni, kl. 10-16 er der Dansk Mølledag på Pibe Mølle. Pibe Møllelaug byder velkommen og fortæller om den gamle mølle.

Kl. 11 er der gudstjeneste på møllebakken. Pastor Jeanne Gamèl von Benzon fra Annisse/Ramløse kirker afholder en kort gudstjeneste og kirkens kor underholder med musik og sang.

Ved dårligt vejr aflyses kirkens arrangement, men møllen vil køre hele dagen uanset vejret.

Sjælden Stubmølle

På en bakketop syd for Helsinge ligger Pibe Mølle omgivet af smukt engområde med å. Ved møllen er der bænke, hvor man kan sidde og nyde udsigten.

Den er Sjællands eneste stubmølle bevaret på stedet. Møllen er bygget i 1779 og står på sin oprindelige plads. Pøleåen løber for foden af bakken i et engareal. Pibe Møllegård, hvor der oprindeligt var vandmølle, ligger ved åen syd for bakken. Begge møller var i brug indtil 1921, hvor Nationalmuseet overtog vindmøllen og den blev fredet. Møllen har siden fået nye vinger i 1995 og udskiftet den store stenbjælke i 1997.

18. juni 2023
, ,