Lokalhistorisk aften: Møller i Annisse og omegn

7. marts 2018 : 19:30 - 21:00

50 kr.

Lokalhistorisk Forening for Helsinge og Omegn inviterer til foredragsaften onsdag d. 7 marts, kl. 19.30.

Hør om de spændende personligheder, der har præget området mellem Annisse og Høbjerg. Få historien om møllerne – og se masser af billeder. Annisse Mølle og Pibe Møllegård med tilhørende stub- og vandmøller lå i et lille landbrugs- og industrisamfund, på overdrevsjorden mellem Annisse og Høbjerg.

Alle er velkomne. Der serveres kaffe og kage.

Besøg Lokalhistorisk Forening for Helsinge og Omegn hjemmeside.

Mølleren fra Annisse

Peter Hansen fortæller om Lars Pedersen fra Rønnekildegård i Ramløse – en landskendt politisk agitator.

Lars Pedersen rejste som ung til Amerika, men kom hjem i 1876 efter 8 år. Han blev gift og stiftede familie. Lars Pedersen blev kendt som ’mølleren fra Annisse’. Han var også sognerådsformand, amtsrådsmedlem og folketingsmand for Venstre. En ildsjæl og senere medstifter af det Radikale Venstre.

Pibe Møllegård

Museumsinspektør Søren Frandsen fra Museum Nordsjælland fortæller historien om vandmøllen på Pibe Møllegård. I dag er møllergården driftsbygninger til golfbanen, men vi kan stadig se spor fra mølledammen og fortidens vandmølledrift.

Livet i 1950’erne omkring Pibe møllegård

Finn Klitgård og Poul Erik Andersen, formand for Pipe Møllelaug, fortæller om livet i 1950’erne omkring Pibe Møllegård.

7. marts 2018
50 kr.