Johan Jacob Bruun og Salpeterværket i Hillerød

17. maj 2018 : 17:00 - 18:00

Maleren Johan Jacob Bruun hører til blandt Danmarks vigtigste 1700-talskunstnere, men langt de fleste kender ham ikke i dag. Alligevel har flere sikkert set hans små gouacher forestillende danske slotte såsom Frederiksborg Slot, Hirschholm Slot, Fredensborg Slot, Kronborg Slot og det første Christiansborg Slot, uden at kende kunstneren bag. Han udfærdigede også adskillige forlæg til 1700-tallets vigtigste topografiske værker og tegnede eller malede flere prospekter, der forestiller 1700-tallets danske købstæder.

Kunstnerkarrieren var dog ikke indbringende nok, og Bruun måtte i sidste ende foretage et drastisk karriereskift, der forårsagede at han med sin familie flyttede til Hillerød for at arbejde som salpeterinspektør ved Det Kongelige Frederiksborgske Salpeterværk.

Kom til aftenforedrag hos Museum Nordsjælland, Frederiksgade 9, hvor Museumsinspektør Kristoffer Schmidt fortæller om, hvordan Bruun, som talentfuld kongelig maler, endte sine dage i Hillerød, efter at blive viklet ind i byens første og vel nok mest mislykkede industrieventyr.

17. maj 2018
Begivenhed Kategori: