Fredensborg -en del af kongernes Nordsjælland

4. november 2015 : 19:30 - 20:30

Onsdag d. 4. november fortæller museumsinspektør Ida Rosenstand Klahn historien om, hvordan slottene Fredensborg, Frederiksborg og Hirschholm gennem tiden har været kongernes fristeder, hvor roen, naturen og jagten kunne dyrkes i kort afstand til København. Det var dog ikke kun kongerne, men i høj grad også dronningerne, som satte deres præg på slottene. På skift har de lagt ramme til vigtige forhandlinger, reformer og ikke mindst til en række kongelige affærer, og hvert slot har haft sin skæbne.
I kølvandet på opførelsen af slottene skød byerne Fredensborg, Hillerød og Hørsholm op. Når konge, dronning og hof holdt til i en af slotsbyerne, gav det liv og næring til indbyggerne – og omvendt betød kongens fravær mørke tider for byen.
I foredraget fortælles i korte træk historien om konger og dronningers brug af de nordsjællandske slotte, og om hvilken betydning disse har haft for udviklingen af slotsbyerne Fredensborg, Hillerød og Hørsholm.

Nu er der mulighed for at høre historien om Fredensborg som en del af kongernes Nordsjælland, få et rids af Fredensborgs bebyggelses- og ejendomshistorie og et indblik oldtidens bondesamfund i Nordøstsjælland.
Over tre onsdag aftener i november 2015 afholder Museum Nordsjælland foredrag på Fredensborg Bibliotek kl. 19.30. Foredragene er gratis, og kræver ikke forhåndstilmelding.

4. november 2015
Begivenhed Kategori: