Fortidsmindedag: Stenalderjægerne ved Nivå

2. oktober 2016 : 13:30 - 14:30

stenalderjægere ved Nivå

7000 år gamle huse og begravelser

Museumsdirektør Ole Lass Jensen fortæller på Fortidsmindedagen om stenalderjægerne ved Nivå.

I det smukke landskab ved Nivå kan man stadig fornemme omridset af fjorden, der fandtes her i stenalderen for 6000-8000 år siden. Fjorden var de lokale stenalderjægeres faste tilholdssted, for her vrimlede skovene med vildt og fjorden med fisk. På bredderne eller på små øer i fjorden anlagde jægerne bopladser og begravede deres døde.

I dag er området en skattekiste af arkæologiske fund. Arkæologiske udgravninger har afsløret velbevarede rester af hytter og grave med skeletter af kvinder, mænd og børn. Fundene giver et unikt indblik i stenalderjægernes levevis og ritualer.

Sted:

Parkeringslommen i den østlige ende af Møllevej i Nivå. Du kan evt. parkere på Nivågård Malerisamlings P-plads (Gl. Strandvej 2, 2990 Nivå) og gå de 700 m til mødestedet.

04_5.-oktober-kort-700x400

2. oktober 2016