Omvisning: Bronzealderhøjene ved Rågeleje

14. september 2014 : 14:00 - 15:30

Kom og hør om Nordsjællands arkæologiske hot-spots

Oplev nogle af Danmarks flotteste bronzealderhøje: Omvisning, ved arkæolog og museumsinspektør Liv Appel fra Museum Nordsjælland.

Gratis adgang, alle interesserede er velkomne, ingen tilmelding.

Mødested: På P-pladsen på sydsiden af Bakkebjergvej, lige ved gravhøjene.
P-pladsen er skråt over for indkørslen til Bakkebjergvej 25, 3210, Vejby

01_14. september, kort_700x400

Fem søndage i træk inviterer Museum Nordsjælland alle interesserede til at opleve nogle af de mest spændende fundsteder i landsdelen. Fem af museets dygtige fagfolk har udvalgt hver deres yndlingssted. Her vil de formidle de historier, som landskabet gemmer på – og den viden, som de arkæologiske undersøgelser har bragt frem i lyset.

Se hele programmet her: Museum Nordsjælland_Fortiden i landskabet

Bronzealderhøje Maglehøje ved Rågeleje

I bronzealderen blev landets stormænd gravsat i imponerende, kuppelformede høje. Selv om mange af højene er gået til gennem tiden, præger de bevarede endnu vores landskab. Gruppen af mægtige gravhøje, Maglehøje, ved Bakkebjerg i nærheden af Rågeleje, hører til de bedst bevarede områder med bronzealderhøje i Danmark.

Her får man et godt indtryk af, hvordan kulturlandskabet så ud for omkring 3000 år siden. I dag er højene fredede, og de må derfor ikke udgraves yderligere. Men der er tidligere foretaget undersøgelser af gravhøjene, hvor der fremkom fund fra rigt udstyrede begravelser. I den forbindelse blev det bl.a. konstateret, at flere af begravelserne var pakket ind i tang. På en tur ind imellem gravhøjene skal vi høre gravskikken i bronzealderen, og måske kommer vi nærmere en forklaring på, hvorfor der er anvendt tang.

14. september 2014
Begivenhed Kategori: