[AFLYST] Foredrag: Jagten på genstande fra Hirschholm Slot

19. maj 2020 : 17:00 - 18:00

AFLYST. Historien om Hirschholm Slots nedrivning fra 1810 til 1812 er velkendt, men årsagen bag nedrivningen hersker der en del uenighed om. Nogle mener, at slottets ry var så ødelagt pga. J. F. Struensee og dronning Caroline Mathildes affære, at det ikke længere kunne blive stående – det døde af skam. Andre har påpeget, at slottet udelukkende blev nedrevet, fordi det var for dyrt at vedligeholde. Samtidig er det de færreste der ved, hvad der egentlig skete med slottets enorme mængder af byggemateriale og slotsinventar efter nedrivningen.

Hør museumsinspektør, ph.d. Kristoffer Schmidt fortælle om Hirschholm Slots nedrivning og årsagerne dertil, hvorledes slottets eksteriør og interiør spredtes over hele landet, og hvor flere af disse ting findes i dag. Afslutningsvis fortælles, hvordan først Hørsholm by, senere Hørsholm Egns Museum og i dag Museum Nordsjælland aktivt søger efter og forsøger at indsamle genstande fra det nu forsvundne slot. Herunder nævnes nogle af de nyeste genstande det er lykkedes at erhverve, og dem man ikke fik fat i.

Foredraget foregår i Caroline Mathildes rum og gratisbilletter kan bestilles på Hørsholm Biblioteks hjemmeside.

Foto: Marmorrelief fundet i 1920’erne på Slotsøen i Hørsholm. Det antages at stamme fra Hirschholm Slot.

19. maj 2020
,