Forhistorisk ølbrygning [Aflyst]

februar 29 : 19:00 - 20:00

50kr.

Foredrag er aflyst.

Adam Cordes, Ph.d. stipendiat, fortæller torsdag d. 29. februar om sin forskning i forhistorisk ølbrygning.

Der ikke fundet mange arkæologiske spor efter ølbrygning. Det man ved er primært baseret på arkæobotaniske undersøgelser – dvs. artsbestemmelse af planterester som korn, typisk fundet i jordprøver fra arkæologiske udgravninger.

Adam Cordes fortæller om sit ph.d.-projekt, der udforsker ølbrygning og tidlig maltning – malt er spiret byg – i det Sydskandinaviske område.
Projektet ser også på i hvilken grad, øl og beruselse var en del af ritualer og sociale begivenheder i de tidlige agerbrugssamfund.

Hør om nye forskningsmetoder til at identificere malt og ølbrygning i forhistoriske samfund – hvor stivelse og cellestruktur i forkullede korn fra arkæologiske udgravninger bruges som indikatorer for spiring og maltning.

Projektet arbejder også med maltning og brygningseksperimenter med forskellige gærkilder – både i laboratorium og med rekonstruerede stenalderlerkar over åben ild.

Adam Cordes er Ph.d. stipendiat på Institut for agroøkologi, Aarhus Universitet, Flakkebjerg og afdelingen for Miljøarkæologi og Materialeforskning, Nationalmuseet.

Museet åbner dørene kl. 18, så publikum kan opleve særudstillingen Ad Libitum – måltidet gennem 8000 år inden foredraget begynder kl. 19.

Dato: torsdag d. 29. februar kl. 19.

Pris: Billetter koster 50 kr. inkl. entré til udstillingen, der kan opleves inden foredraget fra kl. 18.

Billetter købes på Nationalparkbooking. Der er 20 billetter med 20% rabat for medlemmer af museumsforening og Biblioteksklubben i Hillerød – rabatkode: nomus.

Sted: Elværket Hillerød, Frederiksgade 11, Hillerød.

Arrangement aflyses hvis der er solgt under 10 billetter.

Foto: ølkorn i mikroskop.

februar 29
50kr.