Dukketeater på Hillerød Bymuseum

13. oktober 2018 : 10:00 - 14. oktober 2018 : 11:00

Gammeldags dukketeater i efterårsferien

Mange husker sikkert de fascinerende gammeldags dukketeatre udformet som Det Kongelige Teater, med sindrige snoresystemer til sceneskift, og spændende små skuespilfigurer af papir, der kan føres frem og tilbage på scenen med pinde.

Nu har børn og andre barnlige sjæle chancen for at (gen)opleve en klassisk dukketeaterforestilling på Hillerød Bymuseum: ”Troldens Næsering” – om Jens der finder en guldring og så sker der ting og sager!

Efter forestillingen er man velkommen til at gå på opdagelse i resten af Hillerød Bymuseums udstillinger om Hillerøds historie og afprøve de nye sjove tilbud for børn i Tidens Gade. Hillerød Bymuseum har åbent i hele efterårsferien.

Medlem af Dansk Modelteaterforening, Per Jørgensen, vil føre tilskuerne sikkert igennem forestillingen og vil efterfølgende svare på spørgsmål og fortælle om fornøjelsen ved at lave gammeldags dukketeater.

Det velkendte dukketeater udformet som Det Kongelige Teater, blev trykt og udgivet i 1916 af litografen og forlæggeren Alfred Jacobsen. Lignende dukketeatre var kendt rundt omkring i Europa allerede i 1700-tallet og kom til Danmark omkring 1880.

Tidspunkt: lørdag 13. og søndag 14. oktober kl. 10. Forestillingen varer ca. 25 minutter.

Tilmelding: Forestillingen er gratis, men tilmelding er nødvendig. Skriv eller ring på moe@museumns.dk eller tlf. 6181 5815. Der er kun 12 pladser pr. forestilling.

Sted: Hillerød Bymuseum, Helsingørsgade 65 (hjørnet af slotsparken). Dukketeaterforestillingen bliver spillet i museets gamle skolestue.

Start:
13. oktober 2018 : 10:00