Åbent hus og rundvisning i Torup landsby

5. juni 2016 : 12:00 - 16:00

Åbent hus med rundvisning i udgravningerne ved den tilsandede landsby Torup: Grundlovsdag, søndag den 5. juni kl. 12-16

Igen i år vil studerende fra Aarhus Universitet i samarbejde med Naturstyrelsen og Museum Nordsjælland, foretage en arkæologisk udgravning af den tilsandet landsby Torup i Tisvildehegn. Undersøgelserne foregår i løbet af maj og juni.
Landsbyen Torup, der bestod af 12 gårde, blev forladt omkring år 1600. En større sandflugt gjorde det umuligt for landsbyboerne at leve i landsbyen. Stedet havde da været beboet i over 400 år.
I dag er resterne af den tidligere landsby dækket af indtil 1 meter flyvesand, og sandet har bevaret fundamenterne af landsbyens gårde. En af gårdene er i dag markeret på stedet, med de bygninger der fandtes omkring år 1600. Man kan se hvor ovnen har været, hvordan husene var indrettet, og hvor stalden lå.
Under sandet ligger stadig 11 gårdstomter bevaret. Dette gør Torup til den sandsynligvis bedst bevarede landsby fra 1500-tallet. Under gårdene finder vi deres forgængere. De ældste gårde blev anlagt i 1200-tallet, og blev siden fornyet med nye bygninger på samme sted. Det er altså ikke kun 1600-tallets gårde, som vi finder spor af, men mere end 400 års bebyggelseshistorie.
I år vil undersøgelserne koncentrere sig om en af gårdenes beboelseshus. Vi skal her klarlægge husets opbygning – især området omkring bageoven, som har været omdrejningspunktet for livet i huset. Desuden vil vi forsøge at spore gårdens udvikling tilbage i tid.
Efter den arkæologisk udgravning er det meningen, at husets grundplan skal rekonstrueres så det fremover bliver muligt at få en fornemmelse af gårdenes placering i Torup landsby.

5. juni 2016

Den tilsandede Torup landsby