Åbent hus: arkæologiske udgravninger ved Pårup

8. juni 2022 : 15:00 - 19:00

Kom til åbent hus onsdag d. 8. juni fra kl. 15-19, på udgravningerne ved Pårup forud for den nye vej mellem Græsted og Gilleleje

Se arkæologerne over skulderen og hør om både udgravningerne og de mange fund.

Bopladser fra oldtiden

Det syder af aktivitet på flere forskellige udgravningsfelter omkring Pårup. 35-40 arkæologer fra Museum Nordsjælland er i gang med at udgrave spændende bopladser fra oldtiden, inden gravemaskinerne og bulldozerne skal i gang med anlægsarbejdet.

Bopladserne har ligget omkring den drænede Søborg Sø, som har været vandførende i oldtiden. Netop nærheden til vandet betød, at man har boet i området gennem de sidste ca. 10.000 år. I jægerstenalderen boede man med fødderne i vandkanten, hvorimod man fra bondestenalderen, for ca. 6000 år siden, og frem, foretrak de mere tørre arealer på toppen af forhøjningerne. Vi finder resterne af deres bopladser i form af nedgravninger i jorden, såkaldte gruber og stolpehuller. Men det er især deres affald, der vækker stor begejstring hos arkæologerne. Ved de ældste bopladser har man efterladt store mængder flintaffald, som både dækker over resterne efter produktion af redskaber og hele redskaber. Dertil kommer rester efter deres måltider i form af knogler fra diverse jagtdyr, som f.eks. kronhjort og elg. Affaldet ligget i det brednære område langs Søborg Sø, og rummer et enormt potentiale for at forstå hvordan man levede i jægerstenalderen på kanten af søen.

Som et supplement til de store mængder affald finder vi også enkelte offerfund af hele økser og en flintdolk. Flintdolken dukkede op for nylig og er ganske velbevaret. Der er tale om et ufatteligt flot håndværk, som krævede en dygtig flintsmed. Dolken blev lavet for ca. 4000 år siden i en periode, der betragtes som den ypperligste i forhold til flinthåndværket. Man behøver blot at se på 100 kr. sedlen i dag, hvor Hindsgauldolken er afbilledet, for at få et indtryk af forfædrenes evner.

Der er gratis adgang og alle er velkomne. Man kommer til udgravningerne ad jernpladevejen over for Pårup Trinbræt. Man er velkommen til at køre hele vejen ned til udgravningerne, blot skal man parkere i rabatten af vejen, så der bliver plads til alle.

Udgravningsfelt ved Pårup. Man aner kanten af Søborg Sø som en mørk aftegning.

8. juni 2022
,