Fra barbersvenden til overlægen

21. januar 2016 : 15:00 - 16:00

I vinteren og foråret 2016 afholder Museum Nordsjælland i samarbejde med Hørsholm Bibliotek fem lokalhistoriske foredrag i Kulturhuset Trommen. Foredragene holdes i Lilletrommen og varer hver en lille times tid. Der er gratis adgang, og der kræves ikke forhåndstilmelding.

Torsdag d. 21. januar 2016 kl. 15

Museumsinspektør Ida Rosenstand Klahn:

Fra barbersvenden til overlægen – bekæmpelse af sygdom i Hørsholm gennem tiden.
I 1738 blev en barbersvend ansat til at tage sig af bygningsarbejderne på Hirschholm Slot og amtets bønder. Allerede i 1757 blev de første sygestuer indrettet i Hørsholm, og i 1819 indrettedes et egentligt sygehus i Usserød. Sygehuset skiftede siden placering og fik nye tilbygninger. I dag er det lukket. I foredraget fortælles historien om sygehuset i Hørsholm, hvis udvikling også afspejler medicinhistorien: fra kviksølvkure mod syfilis til opdagelsen af bakterier og brugen af antibiotika.

Foto_1

Lægerne J. Lindegaard og Aage Møller samt en sygeplejerske, ca. 1912.

21. januar 2016

Kulturhuset Trommen, Hørsholm bibliotek