Kulturnat Hillerød: Møllerens middag og lurblæserens livret

21. september 2018 : 17:00 - 20:00

Smag på historien

Kom forbi Elværket på Kulturnatten i Hillerød. Arkæologerne byder på smagsprøver fra bronzealderen og 1600-tallet – smagsprøver som har forbindelse til fund i den arkæologiske udstilling. Der er lejlighed til at udspørge arkæologerne om madvarer, udgravninger og genstande fra de forskellige tider.

Kogt flæsk med rugbrød og sennep – og måske en dram. Mølleren fra Faurholm Vandmølle har slikket sig om munden, når der stod sulemad på middagsbordet. Det var kraftig kost, men det var også nødvendigt for hårdtarbejdende folk i 16-1700-tallet. Madmor havde selv saltet flæsket, bagt rugbrødet og fremstillet sennep.

Lurblæseren levede i bronzealderen for næsten 3000 år siden. Af og til deltog han i de religiøse ceremonier, hvor der blev spillet på luerne, men til hverdag var han bonde nær Lynge. Han var stolt af sine malkekøer og får, og intet var bedre end lidt nylavet ost på en friskbagt kiks. Dertil en god portion fårestuvning med ærter. Alt sammen mad, som kom fra familiens egne marker. Bronzealderfolket måtte selv male kornet på en skubbekværn, inden de kunne bage deres brødkiks.

Lav selv din mad

Vi har alle ingredienserne klar, hvis du har lyst til at prøve at lave sennep eller bage en brødkiks.

Til sennep skal du bruge sennepsfrø, honning, en kanonkugle og et fad!

Til brødkiks skal du male korn til mel på en skubbekværn, ælte det til en lille klump dej, som bages over et bål.

21. september 2018
Begivenhed Kategori: