Foredrag: Vejen til stemmeretten

13. oktober 2016 : 15:00 - 16:00

Den lange vej frem mod myndighed og stemmeret til kvinder i Danmark.

Museumsinspektør Susan Johnsen holder foredrag om kvindernes vej mod stemmeretten.

Kvindernes vej til stemmeret i Danmark var ikke blot et spørgsmål om få stemmeret. Det var en af de vigtigste hjørnesten i genetableringen af kvindernes samlede myndighed, efter at de i en periode på 300 år havde været reduceret fra levende og aktive deltagere i samfundet – til passive og tilbageholdende tilskuere med fokus på næsten udelukkende at være noget for mænd og børn.

Foredraget sætter fokus på hvad der egentlig rørte sig i 1800-tallets Danmark, siden det netop nu lykkedes at ruske lidt op i samfundets generelle syn på kvinder og deres intellektuelle formåen – og ret til at deltage i styringen af samfundet.

Efter foredraget er der mulighed for en forfriskning (en øl eller en vand) på museet i Frederiksgade, og en omvisning i særudstillingen; ‘Freja og Evas døtre – Kvindesyn fra Oldtid til Nutid’.

Foredragene er gratis. Entre på museet 25 kr. + øl/vand 10 kr.

13. oktober 2016
Begivenhed Kategori: