Kulturnatten i Hillerød: Oldefars skoledag, barske fortællinger, sortekunst og musik

19. september 2014 : 17:00 - 22:00

Vær med til Kulturnatten i Hillerød

I år afholdes der for 9. år i træk Kulturnat i Hillerød. Det sker fredag den 19. september 2014. Traditionen tro byder Kulturnatten på massere af spændende arrangementer – også på Museum Nordsjælland.
På Museum Nordsjælland åbner vi dørene og byder indenfor på vores afdeling i Elværket på Frederiksgade 11 og på Bymuseet i Slotsparken. Vi har åbent fra kl. 17.00 til kl. 22.00.
Herunder kan du se hvilke arrangementer vi har at byde på til Kulturnatten:

En skoledag for 100 år siden

Hvordan mon det var at gå i skole, da oldefar var dreng? I museets nyindrettede skolestue kan børn og barnlige sjæle høre spændende historier om børns liv i gamle dage, og du kan selv prøve, hvordan det var at gå i skole dengang.

Tidspunkt: kl. 17.00 og kl. 18.00. Fortællingerne varer cirka 15 minutter.

Barske fortællinger fra Hillerøds historie

Hillerøds historie rummer flere barske, gribende og spændende fortællinger om livet i gamle dage. Kom og hør fortællingerne om menneskeskæbner og om de fattige og syges vilkår i Hillerød i tidligere tider.

Tidspunkt: kl. 18.30 og kl. 19.30. Omvisningerne varer cirka 30 minutter.

Sortekunsten

Typograferne i Grafisk Museum i Bymuseets kælderetage levendegør typografernes historie. De smukke gamle maskiner kører hele aftenen. Du kan høre om sortekunstens historie og se, hvordan det hvide papir forvandles til tekster.

Sted: Grafisk Museum (i kældern på Hillerød Bymuseum)

Klassisk Guitar koncert med Martin Sangill

Guitaristen Martin Sangill begyndte at spille klassisk guitar seriøst i 18 års alderen og har studeret på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og hos guitarpædagog Josè Tomàs i Spanien. På Kulturnatten fremfører han værker af nogle af guitarmusikkens dygtigste komponister.

Tidspunkt: kl. 20.00 – 21.00

19. september 2014