Kulturnat Hillerød i Elværket: Smag på renæssancen

20. september 2019 : 17:00 - 20:00

Kulturnat Hillerød i Elværket

I 1600-tallet voksede Hillerød by op omkring Frederiksborg Slot. Tilrejsende håndværkere arbejdede på slottet, i Hillerød by eller på Fauerholm Vandmølle, og de lejede værelser hos de lokale borgere. Det samme gjorde embedsmænd fra nær og fjern, mens de ventede på at få foretræde for Kongen og regeringen oppe på slottet. I en række arkæologiske udgravninger har vi fundet spor efter de mange forskellige mennesker, der boede i Hillerød. En del af fundene viser bl.a. hvad man spiste og drak.

Museum Nordsjælland kan derfor byde på smagsprøver fra renæssancen, som det kunne have smagt for 500 år siden. Der vil både være hverdagsmad og festmad, søde sager, vådt og tørt. Der er lejlighed til at tale med arkæologerne om madvarer, udgravninger og genstande i den arkæologiske udstilling i Elværket.

Kom og prøv

Sennep og brød var i 1600-tallet vigtige dele af måltidet. Vi har alle ingredienserne klar, hvis du har lyst til at prøve at lave sennep eller male dit eget mel. Til sennep skal du bruge sennepsfrø, honning, eddike, en kanonkugle og et fad. Melet males på en drejekværn, som fungerer lidt på samme måde som Faurholm Vandmølle gjorde.

Æbleskiver var en af de lækkerier, som man spiste i renæssancen. Hvis vejret er til det, laver vi æbleskiver over åben ild præcis som for 500 år siden.

Bord dæk dig er et stilleben (et maleri) i kæmpe format, hvor du kan flytte rundt med de forskellige elementer, der vises på mange af renæssancens malerier: glas og kander, tallerkener, fisk og kød, grøntsager, frugter og postejer.

Der er adgang for kørestole i Elværket.

20. september 2019
,