4 foredrag: Hørsholm i billeder – da Hørsholm var slotsby

24. februar 2018 : 13:00 - 17. marts 2018 : 15:00

Kr. 400
hirschholm slot

Over fire lørdage vil tidligere museumsdirektør Lisbet Hein fortælle om den tid, hvor Danmarks konger og dronninger tog ophold på deres sommerresidens i Hørsholm.

Tilmelding på FOF’s hjemmeside. 4 lørdage kl. 13.00 – 15.00 den 24/2, 3/3, 10/3 og 17/3.

Vi skal høre om det imponerende Hirschholm Slot, og om de skæbner, der er knyttet til det. Vi kommer også ind på livet for egnens befolkning, og om den betydning, ”slotstiden” fik på længere sigt.

Lørdag d. 24. februar: Dronningernes Hørsholm

I foredraget skal vi høre om de dronninger, der som godsejere satte sig spor i Hørsholms historie.

Efter reformationen i 1536 blev det meste af jorden i Nordsjælland overtaget af kongemagten. Hørsholmegnen fik dog sin specielle historie, for i lange perioder var det ikke kongen, men landets dronning, der ejede både gods og slot.

Lørdag d. 3. marts: Hirschholm Slot – Nordens Versailles

Lisbet Hein fortæller om slottet i dets storhedstid, både om hoffets liv ”upstairs” og om de omkring 300 tjenestefolk ”downstairs”.

1730 – 1744 erstattede Christian 6. og dronning Sophie Magdalene det lille sommerslot i Hørsholm med det fornemme Hirschholm Slot – i samtiden kaldt ”Nordens Versailles”.

Lørdag d. 10. marts: Hirschholm Slot – slottet, der døde af skam?

Lisbet Hein fortæller om Struensee-tiden og vil svare på, hvorvidt skandalen virkelig var årsag til slottets endeligt.

Hirschholm Slot var kun i brug i et par årtier. Fra 1771 stod det ubrugt hen, og i 1810 begyndte nedrivningen. Endnu lever den opfattelse, at Hirschholm Slot ”døde af skam” over den kærlighedsaffære mellem dronning Caroline Mathilde og livlægen Struensee, der udspillede sig på slottet i 1771.

Lørdag d. 17. marts: Hørsholm i 1800-tallet – slotsby uden slot

Foredraget handler især om Hørsholm i 1800-tallet, men vi kommer også ind på, hvordan historien og Hirschholm Slot stadig bliver brugt, når kommunens identitet skal fremhæves.

Da Hirschholm Slot blev revet ned i 1810, var Hørsholm by ikke længere residensby for de danske konger. Men ”slotstiden” havde sat sig sine spor, og har været med til at præge udviklingen op til i dag.

Start:
24. februar 2018 : 13:00