Kulturnat Hillerød: Peber, postejer og pandemad – udstilling om renæssancens mad

september 6 : 7:00 - 21:00

Free

Kulturnat Hillerød fredag d. 6. september byder på kulinarisk kulturhistorie. Besøg udstillingen ‘Peber, postejer og pandemad’ i Museum Nordsjællands mobile Kulturspot Museum.

Find den højrøde skibscontainer i parken ved Hillerød Bibliotek.

Renæssancemad

Renæssancemad er kendt for pompøse skueretter, som er kunstværker lavet af mad. Men hvad spiste man til hverdag? Hvordan opbevarede man maden uden køleskab og plastikbøtter? Og hvordan lavede man postej, når kødhakkeren ikke var opfundet?

‘Peber, postejer og pandemad’ er en lille udstilling om renæssancens mad og madtraditioner hos rig og fattig. Se genstande fra renæssancen og et billedshow med tidstypisk musik.

Er du nysgerrig på mere madhistorie?

➤ Museets arkæologer serverer smagsprøver og viden om fortidens mad og samfund på Kulturnat Hillerød: Smag på Fortiden – jordens gaver, fredag d. 6 september, Elværket Hillerød.

➤ Se udstillingen Ad libitum om danskernes spisevaner. Oplev et udpluk af 8000 års madhistorie og lær mere om fiskeri og jagt, naturmedicin og måltidet som social begivenhed.

Kulturspot står på hjørnet af Frederiksgade og Christiansgade fra tirsdag d. 27. august – torsdag d. 26. september. Der er åbent alle dage kl. 07-21. Gratis adgang.

september 6
Free