Efterårsferie: Mesterdetektor – se guldringen og find din egen ring

oktober 12 : 11:00 - oktober 20 : 16:00

40 kr.

Efterårsferie aktivitet for børn. Kender du en, der vil være Mesterdetektor? Så besøg Elværket Hillerød. Prøv kræfter med en metaldetektor på en mini udgravning som en rigtig arkæolog.

Se den smukke guldring fra senmiddelalderen, der blev fundet af museets arkæologer i Hillerød Syd. I godt 500 år har den lille guldring på knap 10 gram ligget gemt i de øverste muldlag på en mark syd for Hillerød. I maj så den igen dagens lys, da Nina Heineth, der er arkæolog ved Museum Nordsjælland og hendes metaldetektor fandt frem til den.

Kan I finde spændende fund ligesom museets arkæologer? Besøg Elværket i efterårsferien.

Børn der finder en ring, kan tage den med hjem sammen med et diplom – og kalde sig Mesterdetektor.

Tid: Skolernes efterårsferie, lørdag d. 12. oktober til søndag d. 20. oktober, hver dag kl. 11-16.

Sted: Elværket Hillerød, Frederiksgade 11, 3400 Hillerød.

Entré: voksne 40 kr. Børn og unge under 18 år gratis. Besøger I mere end et museum, kan det betale sig at købe et årskort til 70 kr.

Aktiviteten egner sig til børn fra 5 år og op.

Foto: Phillip Nørgaard

Ringen er udsmykket med blade og blomster på siderne og forrest ses et motiv af Jesus på korset, omgivet af apostlen Johannes og Jomfru Maria. Dekorationerne, motivet og de to smykkesten, der engang er faldet af stenen og i dag mangler, er alt afgørende for, at ringen kan dateres til senmiddelalderen.

Start:
oktober 12 : 11:00