Marts 2020, Unikt fund – fiskeruse fra jægerstenalderen

På Museets undersøgelser ved Åtoftegård syd for Gilleleje er kommet en ganske særlig hilsen fra tiden, hvor en stor fjord skød sig ind i landet helt til Søborg Sø med udmunding i Gilleleje.

Her har været et sandt eldorado for fiskeri og fangst for jægerstenalderens befolkning, hvis bopladser lå tæt langs fjorden. Fjordfiskeri var en af deres spidskompetencer og ved hjælp af lange fiskegærder af fletværk mellem nedstukne hasselstager har man tvunget fiskene ind i rusen for enden af gærdet.

Og det er netop en sådan ruse, der nu er dukket frem 170 cm under overfladen mellem lag af hjertemuslinger. Rusen er lavet af lange pilevidjer, der er bundet sammen i lange kunstfærdige bånd af bast med 5 cm’s mellemrum. Som et særligt kuriosum lå stadig skeletterne af to fisk fra den sidste fangst ved rusen!

Sidst der blev fundet en ruse i Nordsjælland var da lærer Terslin (grundlæggeren af Gilleleje Museum) 1940 ringede til Nationalmuseet og meldte, at tørvegraverne havde fundet noget ‘fletværk fra stenalderen’ kun 400 meter syd for det aktuelle fund. Professor Becker kom ud året efter og gravede det ud, og rusen har i mange år været at se på Nationalmuseets udstilling.

Fundet fra Gilleleje vil nu blive taget op i en samlet blok og konserveret, så eftertiden vil kunne kigge stenalderjægernes kunstfærdige brugshåndværk over skulderen.

fiskeruse fra jægerstenalderen

Fiskeruse fra jægerstenalderen.