Foredrag: 8000 år gamle bopladser og grave ved Nivå

november 20 : 17:00 - 18:00

Free

Arkæolog Ole Lass Jensen fortæller om Nivå jægernes liv og ritualer og om resultaterne af nye naturvidenskabelige undersøgelser af skeletterne.

I jægerstenalderen skar en fjord sig dybt ind i landet ved Nivå. Fjorden og den omgivende urskov vrimlede med dyr. Det tiltrak datidens jægere og fiskere, som for ca. 8000 år siden slog sig ned på fjordens bredder. Her har arkæologiske udgravninger afsløret nogle af de mest spændende bopladser fra Danmarks jægerstenalder. Blandt fundene er velbevarede hyttetomter og grave med skeletter af kvinder, mænd og børn.

Dato: onsdag d. 20. november, kl. 17. – 18.
Sted: Caroline Mathilde, 1. sal, Hørsholm Bibliotek, Bibliotekstorvet 1, 2970 Hørsholm.
Gratis billet kræves: tilgængelig på Hørsholm Biblioteks hjemmeside 8 uger før arrangementet starter.

Ved dette arrangement kan der blive taget billeder til brug på Hørsholm Biblioteks og Trommens hjemmesider og sociale medier. Læs mere om regler.

Udsigt mod kystskrænten ved Nivågårdbopladsen. Man skal forestille sig, at det grønne korn har været havoverfladen i jægerstenalderen.

november 20
Free