Æbelholt Klostermarked

13. juni 2015 : 11:00 - 14. juni 2015 : 17:00

Kr.75

Æbelholt Klostermarked – midt i middelalderen

I middelalderen var Æbelholt Kloster rammen om 14 dages sydende markedsaktivitet i anledning af den hellige Sankt Vilhelm – klosterets abbed – der blev helgenkåret i juni måned 1224. Pilgrimme valfartede til klosteret, syge kom for at blive helbredt, og handlende falbød deres varer. I dag foregår det hele på blot to dage, men stadig med stor aktivitet og stemningsmættet atmosfære. Klostermarkedet indledes med en gudstjeneste i klosterruinerne lørdag kl. 11.00.

Kom med tilbage i tiden og lad sanserne gå på opdagelse. Smag på Middelalderens mad og drikke – øl, mjød, most, velsignet brød, sild, gnavben, pølser og fyldte pandekager. Lyt til sang, musik og fabelagtige fortællinger, og mærk suset når pilene flyver på bueskyttebanen.

Gør gode køb hos de handlende eller se de forskellige arbejdende værksteder – farverne, smeden, uldkonen, pilefletteren, stenhuggeren og forskelligt håndarbejde. Bliv klogere på klostrets historie og på klosterhavens urter og deres helbredende kræfter. Lad børnene tage del i det hele, skyde med bue, prøve riddernes heste eller male skjolde og svær, hvor de 10 flotteste skjolde premieres med to biografbilleter. Vel mødt på Æbelholt Klostermarked!

Pris: Voksne 75 kr/ begge dage 85 kr, gratis adgang for børn og unge under 18 år og medlemmer af museumsforeningen. Entreen omfatter også adgang til Klostermuseet.

Klostermarkedet finder sted lørdag den 13. juni og søndag den 14. juni 2015. Begge dage kl. 11 – 17.

Program for Klostermarkedet:

Lørdag den 13. juni:
11.00: Klostermarkedet åbner med gudstjeneste i Sankt Vilhelms kapel. Forestået af Pastor Hans Esmark.
11.30: Salutering med hagebøsse. Bue og armbrøstdemonstration.
11.45: Mikkel langbue fortæller røverhistorier i Storteltet.
12.00: Fortælling om urters brug og helbredende effekter i klosterhaven ved Fru Mette.
12.00: Riddernes heste luftes – med børn i sadlen.
12.15: Abbeden berettet om den hellige Vilhelms liv og levned på klosterruinen.
12.45: Middelalderkoncert med Virelai på pladsen.
13.30: Omvisning på Æbelholt Klosterruin – hør om klosterets spændende historie. Bue og armbrøstdemonstration.
14.00 – 15.00: Riddernes heste vises frem for sidste gang i dag med børn i sadlen.
14.30: Abbeden beretter om den hellige Vilhelms liv og levned på klosterruinen.
15.00: Salutering med hagebøsse. Middelalderkoncert med Virelai på pladsen.
16.00: Fortælling om urters brug og helbredende effekter i klosterhaven af Fru Mette. Mikkel langbue fortæller røverhistorier i Storteltet.
17.00: Markedet lukker for i dag og vi siger på gensyn i morgen.

Søndag den 14. juni:
11.00: Markedet åbner og Mikkel Langbue fortæller røverhistorier.
11.15: Abbeden berettet om den hellige Vilhelms liv og levned på klosterruinen. Fru Mette fortæller om urter i Klosterhaven.
11.45: Salutering med hagebøsse. Bue og armbrøstdemonstration. Middelalderkoncert med Virelai på pladsen.
12.00: Riddernes heste luftes – med børn i sadlen.
12.15: Omvisning på Æbelholt Klosterruin – hør om klosterets spændende historie.
12.45: Mikkel Langbue fortæller røverhistorier.
13.15: Middelalderkoncert med Virelai på pladsen.
14.00: Fortælling om urters brug og helbredende effekter i klosterhaven ved Fru Mette.
15.00: Salutering med hagebøsse. Bue og armbrøstdemonstration. Riddernes heste luftes for sidste gang i dag med børn i sadlen.
15.00: Abbeden beretter om den hellige Vilhelms liv og levned på klosterruinen.
16.00: Mikkel Langbue fortæller røverhistorier.
17.00: Klostermarkedet slutter for i år.

Få programmet på pdf her

Start:
13. juni 2015 : 11:00