Søborg: Festmad fra middelalderens Søborg Slot

10. juni 2023 : 12:00 - 14:00

Hvem boede egentlig på Søborg Slot i middelalderen – og hvordan holdt de fest? Det kan man få svar på, når museets arkæologer stiller op på gårdspladsen ved Søborg Præstegård. Eventrækken Smagsprøver – mad og fund fra fortiden er denne gang nået til Søborg, hvor museet har fået lov til at være en del af Søborg Byfest.

I den anledning serverer arkæologerne smagsprøver på festmad fra middelalderen: svinebrad (svinesteg) med salsament (sovs) og hvedebrød, øl samt flydende æbleskiver lavet over bål.

Omdrejningspunktet denne gang er de seneste arkæologiske undersøgelser, der fandt sted i foråret på Søborg Slotsruin.
➤ Se nogle af de mange spændende middelalderfund, og få en snak om den arkæologiske undersøgelse på slotsruinen.
➤ Smag på middelalderens festmad, og få en snak om festmad og hverdagsmad i middelalderen.
➤ Kom og lav din egen sennep – et vigtigt krydderi i middelalderens mad.

Dato: Lørdag d. 10. juni, kl. 12-14.
Sted: Gårdspladsen ved Søborg Præstegård, 3250 Gilleleje.

Det er gratis at deltage og det kræver ikke tilmelding.
OBS: I tilfælde af stærk vind og/eller kraftig regn bliver eventet aflyst.

10. juni 2023
, , , ,