Fortidsmindedage 2022: Favrholms fantastiske fund

24. april 2022 : 13:00 - 15:00

Favrholms fantastiske fund

Kom med på vandretur søndag d. 24. april. Arkæolog og museumsinspektør Pernille Pantmann fortæller om 10.000 års kulturhistorie og fantastiske fund fra moseområderne i Hillerøds sydlige udkant, hvor en helt ny bydel nu vokser op omkring det nye supersygehus.

Favrholm danner i disse år ramme om udviklingen af en helt ny bydel med et supersygehuset som omdrejningspunkt. Arkæologiske udgravninger i området har igennem de sidste 10 år afsløret, at dette område har været særdeles attraktivt igennem årtusinder. Faktisk begyndte historien for 10.000 år siden og nåede sit højdepunkt for 500 år siden. Og nu fortsættes historien.

Arrangementet indgår i det landsdækkende initiativ under navnet Fortidsmindedage, som er sat i værk af Slots- og Kulturstyrelsen. Fortidsmindedagene er en anledning til at gå på opdagelse i de mange fortidsminder, der spredt rundt i Danmark alle rummer unikke fortællinger, og som alle er vigtige brikker i forståelsen af vores fælles historie.

Praktisk:

Mødested: Pionercamp i Favrholm. www.favrholm.dk.

Tid: søndag d. 24. april kl. 13 – ca. 15.

Pris: Gratis adgang og alle er velkomne. Husk gode sko/støvler, da vi skal gå rundt i landskabet.

Foto: 1800 år gammel glasperle fra udgravningerne forud for Supersygehuset. Foto af Phillip Nørgaard.

24. april 2022
, , , ,