Hatteudstilling

1. maj 2014 : 1:00 - 19. oktober 2014 : 16:00

Før i tiden gik ingen pæne mennesker ud uden hovedbeklædning, og som al anden påklædning var hatten også “med på moden”.  I hundreder af år kunne man på folks klæder og hatte se, hvor i samfundet de hørte til. En almindelig mand fra almuen gik f.eks. med strikket hue med kvast. Hvis han var så velhavende, at han havde en lang vest og knæstrømper, kunne han dertil bære en bredskygget hat, som ikke under nogen omstændigheder kunne bruges til det daglige tøj.

15. Kronhjorten_700x140

I dag kan man stadig i adskillige fag kende udøverne på deres hovedbeklædning f.eks. murerens kasket.

Kvinder gik også altid med noget på hovedet; huer, kyser eller tørklæder.
I de bedrestillede lag i samfundet varierede hovedbeklædningen meget mere, og man kunne tillade sig at følge modeluner. I takt med en voksende middelklasse bredte moden sig ud i samfundet, og i slutningen af 1800- tallet var der et væld af forskellige hovedbeklædninger i alle lag af befolkningen.
Efter 1968, hvor ungdomsoprøret opstod, forsvandt hattene i vid udstrækning fra gadebilledet; den var nemlig et symbol på en forstokket fortid, og skulle kasseres.
Hatte er så små ved at være på vej ind i modebilledet igen, og det kan være, at nogen bliver fristet til at købe en hat, efter at have set udstillingen og prøvet nogle af museets hatte i Det Gamle Hus.

Udstillingen kan ses ved et besøg i Skibshallerne og Det Gamle Hus.

Start:
1. maj 2014 : 1:00